تپسل استارتاپ فعال در حوزه تبلیغات دیجیتال گزارش سال ۱۴۰۱ خود را منتشر کرده است. طبق این گزارش در سال گذشته تعداد کل ناشران تپسل به عددی بالای ۱۴۰ هزار وبسایت و اپلیکیشن رسیده است. همچنین تعداد کل تبلیغ دهندگان در سال گذشته بیش از ۷۰ هزار برند بوده است. آمار ارائه شده در گزارش سالانه تپسل بر اساس دادههای مربوط به بیش از ۵۲۰ میلیارد نمایش تبلیغات به بیش از ۷۲ میلیون کاربر فعال ماهانه در طول سال ۱۴۰۱ است.
در سال گذشته میزان ایمپرشن ثبت شده برابر با ۵۲۰ میلیارد بوده که معادل ۱۶ نمایش در روز به ازای هر ایرانی است. همچنین میزان ایمپرشن ماهانه در سه سال متوالی منتهی به ۱۴۰۱ به شرح زیر بوده است:
سال ۹۹: ۲۳میلیارد ماهانه
سال ۱۴۰۰: ۳۶ میلیارد ماهانه
سال ۱۴۰۱: ۴۳ میلیارد ماهانه
طبق این گزارش ۹۵ درصد از ظرفیت نمایش تبلیغات سایتهای ورزشی و ۹۰ درصد از ظرفیت نمایش در تبلیغات سایتهای بازی در اختیار تپسل است.
براساس این گزارش بیشترین حجم نمایش برای یک تبلیغدهنده بیش از ۷۳ میلیارد و بیشترین کلیک برای یک تبلیغدهنده، بیش از ۳۸ میلیون کلیک بوده است. همچنین بیشترین حجم توزیع تبلیغات در دستگاههای موبایل و تبلت دیده شده و رتبه یک بازدید تبلیغات در مرورگرها هم از آن مرورگر کروم با ۹۰ درصد سهم شده است.
در این گزارش نگاهی هم به تبلیغدهندگان با تمرکز بر گستردگی صنعت شده است. براساس نمودار زیر با وجود بزرگ نبودن صنعت استودیوی بازیسازی، ۹۱ درصد از فعلان این صنعت از تبلیغات دیجیتال استفاده میکنند و در مقابل نکته تعجببرانگیز این است که فقط ۳ درصد از فروشگاههای اینترنتی اقدام به استفاده از تبلیغات دیجیتال میکنند.
وضعیت تبلیغدهندگان در صنایع مختلف بخش دیگری از این گزارش است. در نمودار زیر همکاری هر صنعت و تعداد هر کسبوکار قابل مشاهده است. طبقای نمودار صنعت حمل و نقل تعداد برند کمتری تبلیغات انجام میدهند ولی هزینه کرد بیشتری دارند.
تپسل در بخش دیگری از این گزارش به بررسی تأثیر مناسبتها و رویدادها بر تعداد نمایش تبلیغات پرداخته است. نمودار زیر میزان تغییرات نمایش را در ماههای مختلف نشان میدهد، کمپینهای شب عید در آستانه نوروز نوک قله مناسبتها است و بهنظر میرسد بیشترین میزان تأثیر را داشته است.
تپسل در بخش پایانی گزارش سالانه خود به اعلام «ترینهای» این فعال صنعت تبلیغات دیجیتال اشاره کرده است. برایناساس، در سال گذشته بیشترین حجم نمایش انجامشده برای یک تبلیغدهنده بیش از ۷۳ میلیارد، بیشترین کلیک انجامشده برای یک تبلیغدهنده بیش از ۳۸ میلیون، بیشترین نصب انجامشده برای یک ادورتایزر بیش از ۱.۵ میلیون نصب، بیشترین تعداد محتوای تبلیغاتی ساختهشده برای یک ادورتایزر بیش از ۵ هزار محتوا و بیشترین قیمت کلیک ۳۰ هزار تومان بوده است.
منبع: آیتی ایران