مارتک: مهاجرت کارکنان در کسبوکار مختلف، یکی از مهمترین موضوعاتی است که سازمانها با آن مواجهاند. پیمایشی با همکاری مشترک رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و شرکت جابویژن به منظور آگاهی از وضعیت پدیده مهاجرت در سازمانهای کشور صورت گرفته است که در آن بیش از ۶ هزار نفر از فعالین کسبوکارهای کشور شرکت کردهاند. طبق آمار بدست آمده از این گزارش، کسبوکارهای حوزه بازاریابی و تبلیغات بیش از ۲ درصد شرکتکنندگان را تشکیل میدهند.
در این پیمایش از شرکتکنندگان پرسیده شده است که «تمایل شما برای مهاجرت از کشور چه میزان است؟» و برای تحلیل وضعیت تمایل به مهاجرت از پاسخ این سوال استفاده شده است. بررسیها نشان میدهد که 48 درصد افراد تمایل بسیار زیاد و 28 درصد افراد تمایل زیاد به مهاجرت داشتهاند. در مجموع 77 درصد افراد اعلام کردهاند که تمایل زیاد یا خیلی زیادی به مهاجرت دارند. تنها 6 درصد از پاسخگویان تمایل کم یا خیلی کمی به مهاجرت داشتهاند.
در میان پاسخدهندگان تمایل خیلی زیاد به مهاجرت در میان زنان 50 درصد و در میان مردان 47 درصد بوده است. بررسی وضعیت تمایل به مهاجرت به تفکیک تحصیلات نشان میدهد که تمایل به مهاجرت در میان فارغ التحصیلان دکترا اندکی کمتر از سایر گروهها بوده است، اما به طور کلی تفاوت چندانی در بین سطوح مختلف تحصیلی وجود نداشته است. تمایل به مهاجرت با افزایش سطح سازمانی افراد، اندکی کمتر شده است، اما به طور کلی تفاوت چندانی میان سطوح سازمانی مختلف، وجود نداشته است.
با توجه به نتایج بدست آمده از این پیمایش، نزدیک به ۶۰ درصد از شاغلین در بخش بازاریابی و تبلیغات، تمایل «خیلی زیاد» برای مهاجرت دارند. با این حال در مقایسه با سایر مشاغل این میزان تمایل به نسبت کمتر است. در واقع رتبه مشاغل بازاریابی و تبلیغات دراین مورد ۳۶ از ۳۹ گروه شغلی است.
از شرکتکنندگان در خصوص ۱۲ عامل و اثر آن در تمایل به مهاجرت یا ماندن افراد به صورت همزمان پرسیده شده است. ۱۱ عامل از ۱۲ عامل مورد پرسش به طور متوسط در مهاجرت افراد تاثیر مثبت داشته است و تنها یک عامل حضور در کنار خانواده و دوستان ازعوامل ماندن شمرده شده است. نوسان قیمت ارز، تورم و شرایط اقتصادی، دغدغه آینده فرزندان، شیوه حکمرانی و رویکردهای سیاسی وشرایط تحریم ایران از اولین عوامل تمایل به مهاجرت افراد در گروههای مختلف کارکنان، مدیران میانی و مدیران ارشد بوده است. همچنین به طور کلی شدت اثر عوامل در میان مدیران میانی و کارکنان از مدیران ارشد و کارآفرینان بالاتر بوده است.
در این پیمایش از افراد خواسته شده است تا سمت افراد جدا شده از سازمان به دلیل مهاجرت را تعیین کنند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که کارشناسان و کارشناسان ارشد بیشترین درصد مهاجرت را دارند. به طور کلی وضعیت مهاجرت به تفکیک عوامل مختلف تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته است؛ موضوعی که نشاندهنده همهگیر شدن تمایل به مهاجرت در تمام افراد سازمانها و وارد شدن کشور به فاز تودهوار مهاجرت است.