مارتک: محدودیتهای اینترنتی و فیلترینگ شبکههای اجتماعی ضربه سنگینی به اقتصاد دیجیتال کشور زده و آینده این صنعت را در هالهای از ابهام قرار داده است. در این میان «تپسل» به عنوان یکی از سرویسدهندگان تبلیغات دیجیتال، با ارائه آمار و ارقام این صنعت، چراغ هشدار روند جاری را به صدا در میآورد. تپسل تلاش کرده است تا با ارائه آمار و ارقام صنعت تبلیغات دیجیتال، از منظر صنفی نسبت به آسیبهای وارد شده به این اکوسیستم هشدار دهد. اخبار مربوط به تعدیلها و تعطیلیهای کسبوکارهای کوچک و متوسط در اکوسیستم استارتآپی، گواه ضربههای جبرانناپذیر بر نهال جوان اقتصاد دیجیتال کشور است.
مناسبت شب یلدا همیشه برای کسبوکارها یکی از بهترین زمانهای تبلیغات است. این موضوع برای کسبوکارها از این حیث اهمیت دارد که با برگزاری جشنوارهها و مراسم، فروش محصولات خود را نیز افزایش دهند؛ تا جایی که حتی در گزارش بسیاری ازکسبوکارهای بزرگ هم همواره شب یلدا یکی از مهمترین جشنوارههای سال از منظر فروش، درآمد و تعامل با مخاطبان بوده است. از آن مهمتر هم اینکه جشن شب یلدا برای تیمهای بازاریابی یکی از جذابترین جشنوارههای سال است. امسال اما تپسل در گزارشی با عنوان «برای خورشید»، نسبت به آسیبهای وارد شده به صنعت تبلیغات دیجیتال واکنش نشان داده است.
آمارهای مربوط به کمپینهای شب یلدا، به عنوان یکی از مناسبتهای ویژه برای شرکتها و بازاریابان، یکی از جذابترین آمارهای صنعت تبلیغات دیجیتال بوده است. تپسل در این گزارش اعلام کرد که بررسی و تحلیل آمارهای شب یلدا در مقایسه با شبهای یلدای سالهای قبل، مهر تاییدی بر آسیبهای جبرانناپذیری است که در این مدت به صنعت تبلیغات دیجیتال کشور وارد شده. طبق این گزارش، تپسل در سال ۹۹ توانست پردرآمدترین روز خود را به واسطه وجود جشنوارههای متنوع کسبوکارها برای شب یلدا ثبت کند. در آذر ماه سال ۱۴۰۰ نیز تپسل، به واسطه جشنوارههای شب یلدا، با رشد کسبوکارها و فرهنگ استفاده از فضای آنلاین، یکی ازرکوردهای صنعت تبلیغات دیجیتال را به ثبت رساند.
طبق گزارش تپسل، در یلدای سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، کمپینهای تبلیغاتی درصنعت دیجیتال افزایش ۹۱ درصدی داشت، اما در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ این رقم حدود ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است. درآمد تبلیغات دیجیتال نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اما این رشد طبق گزارش تپسل، با آنچه باید طبق روال و برنامه محقق میشد، تناسبی ندارد. تپسل در سال۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، شاهد رشد ۱۲۵ درصدی درآمد خودش بوده است که این روال به هیچ عنوان در سال ۱۴۰۱ محقق نشد. میزان درآمد ناشرین نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۴ درصد افزایش داشته، اما این میزان در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش ۴ درصدی را داشته است. تپسل در این گزارش اعلام کرده است که همه این اعداد و ارقام نشانگر آسیبهایی هستند که به صنعت تبلیغات دیجیتال وارد شده است و چه بسیار کسبوکارهایی این صنعت که مجبور به تعدیل نیروهای گسترده شده و متحمل ضررهای جبران ناپذیری شدهاند.