مارتک: «ادتریس» گزارشی از رفتار کاربران در استفاده از اپلیکیشنهای مختلف در سال 1400 منتشر کرده است. «ادتریس» که یک پلتفرم اتریبیوشن در صنعت موبایل مارکتینگ کشور است که در حال حاضر به بیش از 500 اپلیکیشن ایرانی خدمترسانی میکند و کاربری اصلی آن رصد کردن کانالهای مختلف ورود کاربران به اپلیکیشن، آنالیز رفتار کاربران در داخل اپلیکیشن و همچنین تشخیص تقلب است. البته در این گزارش به دلیل حفظ حریم خصوصی اپلیکیشنها، نام آنها عنوان نشده و گزارش مذکور حاصل بررسی رفتار 90 میلیون کاربر یکتا در اپلیکیشنهای ایرانی است. طبق اعلام ادتریس، این گزارش با این رویکرد طراحی شده است که مرجعی معتبر برای فعالین حوزه موبایل مارکتینگ باشد. حجم دیتای بررسی شده در سال 1400 توسط ادتریس، شامل بیش از 100 میلیون نصب، 850 میلیون کلیک و 3/5 میلیارد سشن (صفحه تبلیغ) بوده که از مجموع 500 اپلیکیشن بدست آمده است. این آمار نسبت به سال گذشته رشد قابلتوجهی داشته است.
از طرفی این گزارش نشان میدهد که آمار نصبهای مدیریتشده توسط ادتریس نسبت به سال گذشته رشد بیش از 2 برابری داشته، تعداد کلیکها نیز نزدیک به 3 برابر و تعداد سشن این رقم نزدیک به 7 برابر اعلام شده است. آمارهای ارائه شده در بخش ابتدایی این گزارش، مربوط به نحوه اتصال به اینترنت کاربران بههنگام نصب اپلیکیشن است که نشان میدهد کاربران در هنگام نصب به نسبت هنگام استفاده از اپلیکیشن، تمایل بیشتری به اتصال وایفای دارند. در بخش مربوط به تغییر در استفاده از اپراتورها نسبت به سال گذشته ،نکته قابل توجه کاهش سهم بازار اپراتور رایتل است که البته دور از انتظار نیست. ادتریس در این گزارش به افزایش سهم بازار اپراتور همراه اول و کاهش سهم بازار اپراتور ایرانسل نیز اشاره کرده است.
قسمت دیگر این گزارش مربوط به میزان تغییر نوع گوشی همراه نسبت به سال گذشته است و سهم بازار گوشیهای هوشمند را نشان میدهد. طبق این آمار سهم بازار گوشیهای شیائومی نسبت به سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است که البته باتوجه به شرایط خاص کشور در سال گذشته، این نکته قابل پیشبینی بود.
بیشترین تبلیغات در نصبهای ارگانیک
ادتریس در بخش دوم گزارش خود وضعیت تبلیغات را در صنعت موبایل مارکتینگ کشور بررسی کرده است. در بخس نصب ارگانیک و غیرارگانیک این گزارش، دستههای مختلف اپلیکیشنی چه از نظر حجم و چه از نظر تمایل کاربران به نصب اپلیکیشنهای پولی، مورد بررسی قرار گرفتهاند. طبق آمار بدست آمده، دستههای اپلیکیشنی مالی، آموزش و سبک زندگی – که دستههایی با درجه بلوغ پایینتری هستند- بیشتر به سمت استفاده از تبلیغات برای جذب کاربر میروند و در مقابل سایر دستهها، تمرکز بیشتری روی جذب کاربران به روش ارگانیک دارند.
در بخش سوم این گزارش، به نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن اشاره شده است. نرخ تبدیل کلیک به نصب، یکی از رایجترین نسبتهای محاسبهشده در صنعت مارکتینگ بوده و بر اساس بررسیهای ادتریس، این نرخ برای دستههای مختلف از عدد 0/72شروع شده و تا عدد 2/71 نیز ادامه پیدا کرده که در مقایسه با میانگین جهانی بسیار کمتر است. در بخش نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن، در هفته اول پس از نصب، این نرخ به صورت میانگین برای تمام نصبهای دریافت شده، محاسبه شده است. این نرخ که نشان میدهد تا یک هفته پس از نصب، چه درصدی از کاربران به اپلیکیشن باز میگردند، به صورت میانگین عددی در حدود 45 درصد اعلام شده است.
کوهورت نیز ابزار پرکاربرد دیگری برای آنالیز وضعیت ماندگاری کاربران است و کمک میکند که نرخ بازگشت کاربران در روزهای پس از نصب مشخص شود. مطابق کوهورت 30 روزه که در گزارش ارائه شده است، دسته اپلیکیشن ابزار، بالاترین نرخ بازگشت در روزهای پس از نصب و همچنین دسته اپلیکیشن سبک زندگی پایینترین نرخ بازگشت را دارند.
در بخش چهارم این گزارش رفتار کاربران در اپلیکیشنها تحلیل شده است. ادتریس اظهار کرد که بررسی وضعیت ورود به اپلیکیشن در ساعات مختلف روز، یکی از دغدغههای اصلی صاحبین اپلیکیشن بوده و این اطلاعات کمک میکند تا استراتژیهای دقیقتری برای تعامل با کاربران داخل اپلیکیشن تدوین شود. دو قله اصلی مراجعه کاربران به اپلیکیشن، حوالی ساعات 12 ظهر و همچنین 9 شب بوده که البته رفتار هر کدام از دستهها متفاوت است؛ به عنوان مثال دسته اپلیکیشنی مالی در ساعات 12 ظهر، بالاترین بازدید را دارد. این در حالی است که این دسته اپلیکیشن در ساعت 4 صبح در پایینترین خود قرار گرفته است. نکته قابلتوجه در خصوص این دسته، آن است که قلههای اپلیکیشن مالی حوالی 2 ساعت از میانگین عقبتر قرار میگیرد.
سهشنبهها؛ محبوبترین روز ورود به اپلیکیشنها
بخش دیگر این گزارش به ورود کاربران به اپلیکیشن در روزهای مختلف هفته اختصاص دارد. طبق آمار ارائه شده، روز سهشنبه پررونقترین روز از جهت ورود کاربران به اپلیکیشنها است و در روزهای انتهایی هفته، این آمار به شدت کاهش پیدا میکند. فارغ از تعطیلات آخر هفته، روز یکشنبه پایینترین نرخ ورود به اپلیکیشن را دارا است. دو شاخص میانگین تعداد ورود به اپلیکیشن و همچنین میانگین مدتزمان صرف شده در اپلیکیشن، از رایجترین شاخصهای تعامل هستند. این دو شاخص به وسیله یک Scatter plot برای دستههای مختلف ارائه شده است.
سه دسته اپلیکیشنی پخش فیلم، بازی و آموزش، بالاترین میزان ماندگاری کاربران داخل اپلیکیشن را دارند. اما از نظر تعداد ورود به اپلیکیشن، به ترتیب سه دسته ابزار، خرید و مالی رتبههای اول تا سوم را از آن خود کردهاند. ادتریس در تحلیل این گزارش، عنوان کرده است که در حوزه مارکتینگ تمرکز بر بازگشت کاربران قدیمی به نسبت جذب کاربر جدید، بهرهوری بالاتری را به ارمغان خواهد آورد. این اتفاق در میان رصدکنندگان با مفهوم ریاتریبیوشن، محاسبه و اندازهگیری میشود، به این معنی که وقتی کاربری که مدتی به اپلیکیشن باز نمیگردد، به عنوان کاربر غیرفعال تلقی میشود؛ وقتی صاحب اپلیکیشن، این دسته از کاربران را به اپلیکیشن باز میگرداند، ریاتریبیوشن محاسبه میشود. طبق گزارش ادتریس، اپلیکیشنهای ابزار بیشترین سهم را در بازگرداندن کاربران به اپلیکیشنهای خودشان داشتهاند. اپلیکیشنهای مالی نیز با سهم 0/54 درصدی در رده سوم قرار گرفتهاند.
بخش پنجم این گزارش به بررسی نرخ رشد اپلیکیشنها تعلق دارد. نرخ رشد شاخصی بود که در سال گذشته، در گزارش سالانه ادتریس معرفی شد. این شاخص از حاصل تقسیم نصبهای هر ماه اپلیکیشن بر کاربران فعال ماهانه (MAU) آن اپلیکیشن بدست میآید. این شاخص سعی دارد که وضعیت آینده اپلیکیشن را تخمین بزند. با این حال در بخش روند تغییرات نرخ رشد مجموع اپلیکیشنها، یک روند نزولی مشاهده میشود. تحلیل ادتریس روی این موضوع نشان میدهد که روند اپلیکیشنها از جذب کاربر جدید، به سمت حفظ کاربران گذشته تغییر پیدا کرده است. نرخ چسبندگی (Stickiness)، نرخ دیگری است که امسال و برای اولین بار در گزارش سالانه ادتریس بررسی و منتشر شده است. این آمار از حاصل تقسیم تعداد کاربران فعال روزانه (DAU) بر تعداد کاربران فعال ماهانه (MAU) محاسبه میشود. مقدار نرخ اول در بازار ایران برابر 0/177 و نرخ دوم برابر 0/336 است. این شاخص، میزان چسبندگی کاربران به اپلیکیشن را معرفی میکند.
در بخش ششم این گزارش نیز وضعیت تقلب در صنعت موبایل مارکتینگ کشور مورد بررسی قرار گرفته است. ادتریس پیوسته در حال رصد بنچمارکهای جهانی در حوزه تشخیص تقلب است تا در صورت یافتن روشهای جدید، حصول به آن روش را در برنامه تحقیق و توسعه خود قرار دهد. به گزارش traffic guard، از هر 13 نصب موبایلی در جهان یک نصب تقلبی است. ادتریس در گزارش خود میزان نصب تقلبی در ایران را مورد بررسی قرار داده که طبق آن، بیشترین میزان نصب تقلبی با سهم 10/69 درصد متعلق به اپلیکیشنهای بازی است. البته ادتریس در این گزارش به تغییرات نرخ تقلب در طول سال هم اشاره کرده است و طبق آن بیشترین میزان این نرخ، در ماه بهمن بوده و کمترین نرخ به اردیبهشت ماه تعلق دارد.