مارتک: سال 2023 زمان مهمی برای جهان مارتک خواهد بود. با افزایش هزینههای بازاریابی دیجیتال به 146 میلیارد دلار، بسیار محتمل است که اولویتها از PPC سنتی به جستجوی بصری و صوتی تغییر کنند. وبسایت techfummel.com به ده روند هیجانانگیز در مارتک پرداخته که بر فناوری بازاریابی در سال 2023 تأثیر بزرگی میگذارند و هر استراتژی برنده در صنعت مارتک به آنها نیاز دارد:
رونق جمعآوری دادهها
اهمیت بزرگ دادهها برای سازمانها بیش از هر زمان دیگری است و قوانین جهانی برای حفظ حریم خصوصی، نیاز به اصلاح روشهای جمعآوری دادهها دارد. در سال 2023 یکی از روندهای برجسته در بازاریابی دیجیتال آن است که سازمانها در فعالیتهای جمعآوری دادههای خود فعالتر میشوند. به عنوان مثال، طراحی فرم ممکن است برای بدست آوردن اطلاعات مشتری استفاده شود که بر ارایه محصول یا خدمات بعدی شما تأثیرگذار خواهد بود. فرمها همچنین ممکن است مختصر و مفید و تنها برای حفظ تعامل کاربر طراحی شوند.
تبدیل ویدئو به اولویت
از آنجایی که ویدیو میتواند برای مدت طولانیتری نسبت به پستهای ثابت، برای مخاطبان جذابیت داشته باشد، در حال تبدیل شدن به یک اولویت مهم در بازاریابی رسانههای اجتماعی است. بازاریابان از ویدئوهای تیکتاک و ریلهای اینستاگرام استفاده میکنند تا تعامل و معرفی برند خود را در میان نسل Z افزایش دهند. اینستاگرام به طور فعال الگوریتم خود را بهینهسازی کرده است تا مخاطبان از ریلهای بیشتری بازدید کنند و سازندگان ویدیو نسبت به کسانی که فقط محتوای ثابت دارند، بازدید بیشتری داشته باشد. پخش زنده یا «لایو» نیز نویدبخش یک استراتژی بازاریابی فوقالعاده است. پخش زنده به خریداران احتمالی این امکان را میدهد تا با طرفداران یا متخصصانی که با محصول آشنا هستند تعامل داشته باشند، در مورد جوانب مثبت آن و شاید حتی برخی از معایب جزئی آن صحبت کنند و در حین تماشای ویدیو، خرید کنند.
SSP و DSP با هم میآیند
تمایز میان شرکتهای دارای فناوری تبلیغاتی که با خرید و فروش روبرو هستند، مبهمتر شده است. Trade Desk، بزرگترین DSP مستقل (پلتفرم تقاضامحور) در بازار، یکپارچگی کامل و مستقیم با ناشران ممتاز را در سال 2022 پیشنهاد کرده است. از سوی دیگر، پلتفرمهای عرضهمحور موسوم به SSP به طور فزایندهای در حال توافق با آژانسهای رسانهای هستند. در سال 2023، پلتفرمهای برنامهای باید مدلهای درآمدی خود را متنوع کنند و اکوسیستمی بسازند که مشتریان، فروشندگان، تولیدکنندگان، پلتفرمهای داده و همه چیز را به هم پیوند دهند. SSPها باید قابلیتهای خرید را از طریق توسعه سفارشی DSP در نظر بگیرند.
No-code؛ ابزاری برای بازاریابی دیجیتال
فناوری بدون کد به یک دارایی حیاتی برای کسبوکارهای مختلف تبدیل شده است. طبق مطالعات موسسه تحقیقاتی گارتنر، تا سال 2025 حدود 70 درصد از برنامههای جدید سازمانی از فناوری کمکد یا بدون کد استفاده میکنند. به عنوان بخشی از روند بدون کد شدن، راهکارهایی برای ساخت پرسشنامههای وب، صفحات، رباتها و گردش کار، بدون نوشتن یک خط کد خلق میشوند. در تمام سال 2023، راهکارهای بدون کد از موارد استفاده «پایه»، مانند ایجاد صفحه لندینگ سایت، به موارد استفاده پیچیدهتر، مانند تجزیه و تحلیل داده، تبدیل خواهند شد.
تبلیغات هولوگرافیک برای تعامل واقعی با جهان مجازی
در گذشته، هولوگرامها در سینمای علمی تخیلی نمایش داده میشدند. با این حال، این چشمانداز اکنون در حال تبدیل شدن به واقعیت است و فناوری هولوگرافیک جای خود را پیدا کرده است. هولوگرامها ابزار بازاریابی ایدهآلی برای شرکتهایی هستند که به دنبال نمایش برند خود و بهبود آگاهی کلی از برند هستند. این فناوری تبلیغاتی کاربران را قادر میسازد تا تصاویر و اشیا متحرک و تعاملی سهبعدی را به نمایش بگذارند. در فضایی که تبلیغات مرسوم و دیجیتالی فراگیر هستند، تبلیغات هولوگرام علاقه مشتریان را تحریک میکند.
بازاریابی چند زبانه با طراحی
اکثر دادههای آنلاین به زبان انگلیسی منتشر میشوند که دسترسی به آن را برای بسیاری محدود میکند. بیشتر انگلیسیزبانان غیربومی از ابزارهای ترجمه اینترنتی استفاده میکنند که ممکن است مطالب را به اشتباه ترجمه و علامتگذاری کنند. به همین دلیل، تولید مواد چندزبانه به ویژه با توسعه سریع و دسترسی گسترده به ترجمه ماشینی، در حال افزایش است. با این وجود، وابستگی بیش از حد به ترجمه ماشینی ممکن است به همان نتایج – اغلب اشتباه – مانند سیستمهای ترجمه آنلاین برسد. در نتیجه، ترجمه ماشینی پس از ویرایش، که به عنوان MTPE نیز شناخته میشود، محبوبیت گستردهای در میان بازاریابان دیجیتال بدست آورده است، زیرا فناوری مدرن و تخصص مترجمان محلی را برای تولید مطالب چندزبانه که پیام بازاریابی را با موفقیت بیان میکند، ترکیب میکند.
اپلیکیشنهای پوشنوتیفیکیشن؛ ابزاری با بازگشت سرمایه بالا
افزایش استفاده از اپلیکیشنهای پوشنوتیفیکیشن بهعنوان یک روند آنلاین مارتک توسط دو عامل هدایت میشود؛ اول، محیط کمپینهای برپایه ایمیل به طور فزایندهای زیاد شدند و تعامل با مخاطبان از طریق آن کانال را سختتر میکند. دوم آنکه افراد بیشتر از دستگاه های تلفن همراه برای همه فعالیتهای آنلاین، از جمله جستجوی برند و خرید آنلاین استفاده میکنند. بنابراین، منطقی است که شرکتها به این دست برنامهها به عنوان ابزاری موثر برای جلب توجه مشتری متوسل شوند. هنگامی که پوشنوتیفیکیشنها به درستی اجرا شود، یعنی با پیامهای خلاقانه و به یاد ماندنی که روزانه ارسال میشوند، تراکنشها و تعامل مخاطبان را افزایش میدهند.
بازگشت صدای بدون تصویر
در سال 2023، مدیران بازاریابی به انواع بیشتری از محتوای تعاملی نسبت به ویدیو دسترسی خواهند داشت. ایجاد ترافیک با استفاده از محتوای صوتی، مانند پادکستها، ارائهها و گاهی اوقات حتی کتابهای صوتی، یک گزینه بالقوه در مارتک است. تبلیغات سنتی نیز پیش از این از صدا استفاده کردهاند. تا سالها تبلیغات رادیویی رایج بود و برای ایجاد شناخت برند در روستاها، شهرها و حتی مناطق وسیعتر استفاده میشد. به طور مشابهی حالا پادکستها ممکن است یک استراتژی بازاریابی موثر برای شرکتهایی باشد که میخواهند به مردم آموزش دهند.
نسل اینفلوئنسرهای هدفمند
اینفلوئنسرها در توانایی خود برای تأثیرگذاری بر ترجیحات مصرفکننده از ستارهها پیشی گرفتهاند. با این حال، در طول همهگیری، مشتریان تصمیم گرفتند از این تأثیرگذاری اجتماعی دور شوند و افرادی که در رسانههای اجتماعی شغلی بدست آورده بودند، مجبور به ایجاد تغییراتی شدند. اکنون، این تأثیرگذاران، ناظران شرکتها و «Genuinfluencer» هستند که هدفشان تبلیغ ایدهها در مقابل محصولات است. در سال 2023، مدیران تجاری باید «تعهد اجتماعی» را تنها به عنوان یک مزیت رقابتی تلقی نکنند و در عوض، آن را به عنوان یک اشتیاق واقعی بپذیرند. این امر از طریق کار با گروه مناسبی از اینفلوئنسرها محقق می شود که از ارزشها دفاع میکنند و فقط محصولات را نمیفروشند.
ورود نسل آلفا
در حال حاضر، نسل Z مخاطب اصلی سازمانهایی است که تلاش میکنند مشتریان جدیدی بدست آورند. با این حال، نسل جوانتری وجود دارد که پیشبینی میشود چشمانداز بازاریابی را به طور قابلتوجهی تغییر دهد: نسل آلفا که افرادی هستند که پس از سال 2010 به دنیا آمدهاند. با بالا رفتن سن، کودکان نسل آلفا به طور قطع از والدین هزاره خود از نظر اقلام مصرفی الگوبرداری خواهند کرد. با توجه به وجود پلتفرمهایی مانند TikTok، YouTube، Minecraft، و Roblox، جوانان نسل آلفا از بسترهایی استفاده خواهند کرد که گزینههایی برای مشارکت و همچنین مصرف فراهم میکند. نسل آلفا نه تنها از طریق شبکههای اجتماعی با همکلاسیهای خود در ارتباط هستند، بلکه آنها از نظر اجتماعی نسلی آگاه هستند و به مسائل جهانی مانند تغییرات آبوهوا نیز توجه دارند. شبکههای اجتماعی و جوامع مجازی نقش اساسی در زندگی نسل آلفا دارند. بنابراین، بازاریابان باید کمپینهای تعاملی مبتنی بر رسانههای اجتماعی را اجرا کنند تا بتوانند در آینده در هر کجا که باشند با نسل آلفا تعامل داشته باشند.