مارتک: بسیاری از تحلیلها در خصوص بازاریابی در سال آینده میلادی هشدار میدهند که بازاریابی B2C (تولیدکننده با مصرفکننده) ممکن است به دلیل شرایط ناپایدار بازار، از ساخت برند خود به روشهای ایمن منحرف شود و کمی چاشنی خلاقیت و ریسک به آن اضافه کنند. در این میان شرکت تحلیلگر فورستر (Forrester) پیشبینی میکند که کاهش دو برابری اقتصاد جهانی در سال 2023 میتواند منجر به اتلاف تلاش بسیاری از رهبران بازاریابی شود که به بهای ایجاد ارزش ویژه برای برند، کسب بازدهی سریع را در دستور کار قرار داده بودند. فورستر این پیشبینی را به عنوان بخشی از سری پیشبینیهای سالانهاش انجام داد که هفته گذشته منتشر شد و طیف وسیعی از پیشبینیهای بازاریابی، تجربه مشتری و بازار گستردهتر برای سال 2023 را در بر میگیرد.
وقتی صحبت از بازاریابی B2C به میان میآید، فورستر انتظار دارد نوسانات بازار در سال 2023 بازاریابان را وادار به انجام اقدامات امن کند؛ در نتیجه پیشبینی میکند که CMOها بر اصلاح استراتژیها تاکید کرده و بودجههای آزمایش و یادگیری متمرکز بر بهبود تجارب برند را به کانالهای رسانه منحرف کنند. همزمان انتظار میرود که هزینههای اختصاص داده شده به مارتک افزایش یابد و این بخش بیشترین بودجه را دریافت کند. Forrester در پیشبینیهای بازاریابی B2C خود اعلام کرد که انتظار دارد بازاریابان تا 20 درصد بیشتر برای حوزه مارتک در سال 2023 بپردازند و این اتفاق نتیجه مستقیم افزایش سرمایهگذاریهای، تلاشها برای جذب سرمایه و تشدید رقابت در سراسر حوزه فناوری بازاریابی است.
این شرکت تحلیلگر همچنین ادامه داد: «فروشندگان فناوری بازاریابی (مارتک) در تمام حوزهها برای تمایز خود از طریق عملکرد متمرکز مانند پلتفرم داده مشتری یا CDP، راهحلهای خاص مبتنی بر موبایل یا تمرکز صنعتی مانند مهماننوازی یا مراقبتهای بهداشتی تلاش خواهند کرد». در حال حاضر فروشندگان در دسته بازاریابی سازمانی به بخشهای تخصصی تقسیم میشوند که کار بازاریابان را برای یافتن راهحلها تسهیل میکنند، اما این راهحلها هزینه دارد. برای اکثر خریداران، افزایش هزینههای مجوز، اکوسیستم فروشنده و ادغامهای بیشتر سرسامآور است.
در حالی که هزینههای بالاتر یکی از پیامدهای یک بازار بیثبات است، عامل دیگری نیز وجود دارد و آن سیاست است. این گروه تحلیلگر پیشبینی میکند که نوسانات سیاسی و همچنین اقتصادی میتوانند باعث شوند که بازاریابان ارزشهای برند را دوباره به نام ایمن کردن آن، پایین بیاورند. از دیدگاه فورستر، تغییر به سمت پلتفرمهای سیاسی در ایالات متحده و همچنین سرکوب در اتحادیه اروپا پیرامون تبلیغات سیاسی، میتواند به طور ناخواسته بر ارتباطات بازاریابی تأثیر بگذارد. در نتیجه این شرکت تحلیلگر پیشبینی میکند که اکثر برندهای اصلی از مواضع سیاسی عمومی خود عقبنشینی کنند. مایک پرولکس و امیلی کالینز، نویسندگان پیشبینیهای بازاریابی Forrester B2C، اظهار داشتند: «در حالی که برندها عمل کردن بر اساس ارزشهای خود را رها نمیکنند، اما در مورد آن محتاطانهتر رفتار خواهند کرد»
علاوه بر این، فورستر انتظار داشت که برندها به نفع کانالهای آزمودهتری، از فضای متاورس عقبنشینی کنند. برای کسانی که در متاورس جلو میروند، شرکت تحلیلگر فورستر انتظار دارد که از تلاشها برای کارکرد در محیط متاورس دور شوند. فورستر در دومین گزارش پیشبینی سال 2023 در مورد متاورس و NFTها اظهار داشت: «در سال 2023 هوشیار باشید؛ زمانی که صنعت بر عملکرد بیش از فرم تمرکز میکند تا ارزش متاورس را برای مشتریان بالقوه شکاک ثابت کند.»
فورستر پیش از این نیز تاکید کرده است که «متاورس» به شکل واقعی آن هنوز وجود ندارد. در عوض، این شرکت ادعا کرده است که آنچه در حال حاضر در بازار وجود دارد، «پیشسازهای متاورس» هستند. متاورسی که هنوز وجود ندارد در سالهای 2021 و 2022 به «چیز بزرگ بعدی» تبدیل شده بود، اما پایان قرنطینهها در خارج از چین، اشتهای مصرفکنندگان را برای گذراندن وقت در فضاهای آنلاین کاهش داده است و بادهای معکوس اقتصاد شروع به وزیدن گرفتهاند. فورستر در گزارش پیشبینیهای 2023 خود، فضای متاورس را چنین ترسیم کرد: «یک انقلاب تجربی فرضی که هنوز مورد توجه مصرفکنندگان انبوه قرار نگرفته است.»
برای مثال، آگهیهای شغلی برای کار در متاورس در بازه زمانی آوریل تا ژوئن ۲۰۲۲، حدود۸۱ درصد کاهش یافت. دلیل آن هم این واقعیت است که بازیگران عرصه متاورس هنوز روی استانداردها آن به توافق نرسیدهاند. فورستر نتیجهگیری میکند: «این امر رشد را مهار میکند. در نتیجه، برندهایی که میخواهند آزمایش کنند، به پلتفرمهای بزرگ و مستقلی مانند Meta’s Horizon Worlds یا Roblox متمایل میشوند که مخاطب و قابلیت همکاری بیشتری را در پلتفرمهای خود ارائه میکنند.» از آنجایی که رشد اقتصادی در سال 2023 کاهش بیشتری مییابد، نشاط غیرمنطقی متاورس جای خود را به تمرکز بر زیرساختهای اصلی، ویژگیهای محصول معوقه و بهبود تجربیات همهجانبه در پلتفرمهای موجود میدهد که زمینه را برای آینده این بخش فراهم میکنند.