مارتک: در حال حاضر تکیه بر فناوری بازاریابی یا مارتک، در استراتژیهای بازاریابی بسیاری از کسبوکارهای کوچک و بزرگ گنجانده شده است. آمار و ارقام منشر شده در گزارش «بازار مارتک 2021-2022» که توسط موسسات «مارتک اینتلیجنس» و «مور کینگستون اسمیت» منتشر شده است، خبر از افزایش سرمایهگذاری جهانی در بخش مارتک میدهند. به استناد این گزارش، این روزها نزدیک به 23 درصد از بودجه کل سازمانها به بخش مارتک اختصاص داده میشود.
بنا بر نظرسنجی انجام شده از سوی نویسندگان این گزارش، اکثریت پاسخدهندگان (61 درصد) قصد دارند هزینههای مربوط به فناوری را طی 12 ماه آینده افزایش دهند و تنها حدود 12 درصد از آنها برای کاهش این هزینهها برنامهریزی میکنند. از میان پاسخدهندگانی که قصد دارند در سال آینده بیشتر در مارتک سرمایهگذاری کنند، بیش از 30 درصد در حال برنامهریزی برای افزایش بیش از 10 درصدی هزینههای مارتک هستند.
پس از دورهای که انتظار میرفت همهگیری کووید-19 به بودجههای اختصاص داده شده در بازاریابی ضربه زده و آنها را کاهش دهد، این آمار نشاندهنده افزایش اعتماد به بازار است. بازاریابان به ارزش فناوری مورد استفاده خودشان پی بردهاند و قصد دارند به سرمایهگذاری در این زمینه ادامه دهند یا دستکم فناوریهایی را که در حال حاضر دارند، بهبود ببخشند. بازاریابان ممکن است سرمایهگذاری در فناوری را راهی برای جبران کاهش بودجه از طریق افزایش کارایی و همچنین موتور محرکی برای رشد کسبوکار خود بدانند. در هر صورت، این افزایش بودجه، نشاندهنده اعتماد به فناوری است.
سرمایهگذاری در مارتک همچنین برای فعالیت در دنیای دیجیتال در طول دوره همهگیری ناشی از شیوع کووید-19 ضروری بوده است. شرکتها برای جبران تعطیلی فروشگاههای خردهفروشی و امکان برگزاری رویدادهای مجازی در زمان قرنطینه و خانهنشینی، به تجارت الکترونیک نیاز داشتند. در حالی که ما به برخی از عادات پیش از همهگیری در این زمینه بازگشتهایم، اما بسیاری از این تغییرات در جهان دیجیتال دائمی خواهد بود؛ چرا که برخی از رفتارهای مشتریان برای دراز مدت تغییر کرده است.
دو عامل اثرگذار اساسی در افزایش بودجه مارتک به گواه پاسخدهندگان به پرسشهای این گزارش، تغییر رفتار مشتری و تغییر چشمانداز فناوری است. این دو فاکتور ارتباط نزدیکی با هم دارند، زیرا بازاریابان با چالش ارائه بهترین تجربیات متناسب با کانالهای فروش، ترجیحات مشتریان و همگام شدن با فناوری، روبرو هستند.
اهمیت تجربه مشتری در قلب این امر نهفته است. این گزارش تایید میکند که 79 درصد از مدیران بازاریابی، توانایی ارائه تجربه عالی به مشتری را یک «مزیت رقابتی قدرتمند» میدانند. از آنجایی که 61 درصد از پاسخدهندگان، فناوری را عاملی حیاتی برای برآورده کردن انتظارات مشتری میدانند، واضح است که مارتک به جای اینکه بهعنوان حوزهای مجزا در نظر گرفته شود، به عنوان محوری در استراتژی بازاریابی تلقی میشود. برای اینکه بازاریابی به طور واقعی مؤثر باشد و به مشتریان تجربهای بدهد که مزیت رقابتی را فراهم کند، این روزهای استفاده از ابزارهای مارتک ضروری به نظر میرسد.