مارتک: امروزه با توجه به رشد جمعیت مشتریان در زمینههای مختلف، هر شخصی دادههای منحصر به فردی دارد که آن را از دیگری متمایز میکند. حالا برای سازماندهی تمام دادهها، پلتفرمی به نام دادههای مشتری (CDP) شکل گرفته است. این سیستم، نرمافزاری است که دادههای مشتری را ابتدا از منابع مختلف جمعآوری و سپس متحد میکند تا یک پروفایل واحد، منسجم و کامل از هر مشتری ایجاد کند. این دادهها برای کمپینهای بازاریابی، خدمات مشتری و تمام ابتکارات تجربه مشتری در دسترس سایر سیستمها قرار میگیرد. در همین زمینه، مجله مارتک (MarTech) نگاهی به برخی عواملی کرده است که قیمتگذاری پلتفرم CDP را پیچیده میکنند و بازاریابان باید قبل از سرمایهگذاری در یک CDP آنها را در نظر بگیرند.
اگر شما یکی از آن خریدارانی هستید که قیمت محصول در اولویت نخست شما قرار دارد، باید بدانید که سردرگمی ناشی از رمزگشایی از قیمتهای پلتفرمهای داده مشتری امری بدیهی است؛ چرا که آنها قابلیت انجام کارهای متفاوتی دارند و این موضوع باعث پیچیدگی در قیمتگذاری آنها شده است. هر یک از CDPها، «داستانهای اصلی» متفاوتی دارند و به همین علت قیمتگذاری آنها اغلب یادگاری از چیزی است که در گذشته بودهاند و انجام میدهند؛ برای مثال یک CDP که بهعنوان یک ارائهدهنده خدمات ایمیل آغاز به کار کرده است، ممکن است قیمت خود را بر اساس رویدادها، مانند ایمیلهای ارسال شده، بازدید از صفحه، کلیکها و غیره تعیین کند. امکان دارد یک انبار داده قیمت خود را بر اساس تعداد پروفایلهای تحت مدیریتش تعیین کند. همچنین مدلهای قیمتی دیگری مانند مشخصات افراد معروف، تعداد رکوردهای کاربر در پایگاه داده، تماسهای API و حجم دادههای ورودی هم وجود دارند.
اهمیت داستان اصلی در CDP
مجله مارتک، پلتفرم داده مشتری را اینگونه تعریف میکند: «سیستمی مدیریت شده توسط بازاریاب که برای جمعآوری دادههای مشتری از همه منابع بهره میگیرد و برای تعمیم آن و ایجاد پروفایلهای منحصربهفرد و یکپارچه برای هر مشتری گام برمیدارد؛ در نتیجه یک پایگاه داده مشتری پایدار و یکپارچه، پایگاهی است که دادهها را با سایر سیستمهای فناوری بازاریابی به اشتراک میگذارد». در ابتدا بیشتر این پلتفرمها با هدف دیگری شروع به کار کردند و در ادامه عملکردهایی را اضافه کردند یا به دست آوردند تا به CDPهای تمام عیار تبدیل شوند. دانستن داستان منشا یک CDP به شما اطلاعاتی در مورد نحوه قیمتگذاری اپلیکیشن، فرهنگ و تعصبات شرکت، خدمات و چگونگی کارکرد آنها از دید خودشان به شما میدهد. باید توجه داشت که اگر در CDP تضادی وجود داشته باشد، میتواند به هزینهای پنهان در زمان توسعه و راهحلهای اضافی تبدیل شود، در حالی که تناسب خوب میتواند بهتر از قیمت خوب عمل کند. در نتیجه فروشندگانی که در پلتفرم داده مشتری متناسب با تجارت و صنعت شما تخصص دارند، ممکن است در دراز مدت ایدهآل باشند.
تصمیم برای انتخاب «بهترین نژاد»
اگر شما در بازار CDP فعال هستید، به احتمال زیاد راهحلهایی را برای برخی از مشکلات CDP آماده دارید. به عنوان مثال، ممکن است از قبل سرویسی برای مدیریت Paywall – روشی برای محدود کردن دسترسی به محتوا، با خرید یا اشتراک پولی – داشته باشید. آنها یک دیدگاه منسجم و منفرد از مشتری ارائه میدهند. این CDPهای برتر به برنامههای کاربردی دیگری برای ارسال ایمیل، پاکسازی دادهها، ایجاد تعاملات در وبسایت، ساخت فرمها، ارائه توصیههای محتوا و غیره متکی هستند. آنها خود را به عنوان «بهترین نژاد» در کانون محدودشان قرار میدهند و از شما انتظار دارند که از راهحلهای دیگری برای کارهای مختلف استفاده کنید. البته که هیچ راهحل سادهای برای انتخاب «بهترین نژاد» وجود ندارد.
این فکر وسوسه انگیز است که استفاده از بهترین راهحلها برای هر عملکردی عاقلانه است. اما گاهی به اندازه کافی خوب بودن، میتواند غیرعملی باشد. هیچ تضمینی وجود ندارد که همه این خدمات به طور یکپارچه ادغام شوند. همچنین قرارداد با چند فروشنده ممکن است بسیار گران باشد. هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکتهای دیگری ادغام نشوند، تمرکز خود را تغییر ندهند یا از کار خارج نشوند. نباید فراموش کرد که آنچه امروز بهترین است، ممکن است فردا بهترین نباشد.
همه اینها به قیمتگذاری مربوط میشود، زیرا هزینهای که برای پلتفرم داده مشتری صرف میکنید، تنها چیزی نیست که شما را مطرح میکند. باید در نظر داشته باشید که با حذف خدمات تکراری، چه چیزهایی را میتوانید پسانداز یا اضافه کنید تا به حداکثر کیفیت و عملکرد مورد نظر خود برسید. به عنوان نمونه، پلتفرمهای داده مشتریهایی که ایمیل میفرستند، ممکن است در پولی که در حال حاضر برای طرح پسانداز کارکنان (ESP) خرج میکنید، صرفهجویی کنند. اما یک CDP که ادغام کاملی با یک سرویس ضروری ندارد، ممکن است منجر به هزینههایی برای توسعه یا میانافزار شود.
هزینه یک CDP چقدر است؟
عوامل بسیار دیگری به قیمتگذاری CDP پیچیدگی میبخشد. این قیمت به میزان استفاده شما و خدماتی که به دنبال آن هستید، بستگی دارد. در درجه نخست از خود بپرسید که میخواهید با یک پلتفرم داده مشتری چه بکنید و امیدوارید چه میزان از سرمایهتان بازگردد؟ مستندسازی این موارد به شما کمک میکند تا تمام عملکردهای مورد نیاز خود را فهرست کنید. همچنین با در دست داشتن مورد استفاده دقیق، میتوانید هزینههای پیشنهادی CDP را بر اساس خدمات فعلی که میتوانید کنار بگذارید و خدمات اضافی که نیاز دارید، افزایش یا کاهش دهید.
به طور کلی اما حداقل سرمایهگذاری برای پلتفرم داده مشتری حدود 5000 دلار در ماه است که با استفاده از حجم و غیره، قیمت بالا میرود. بنابراین فقط در صورتی باید در CDP سرمایهگذاری کنید که موارد استفاده شما منجر به صرفهجویی قابل توجه یا درآمد اضافی شود. اگر چنین قیمتی احتمالا شما را میترساند، اما اجازه ندهید که شما را از تحقیق باز دارد؛ زیرا ممکن است نیازی به CDP کامل نداشته باشید. با کار روی مورد استفاده خود و در نظر گرفتن عملکردهایی که برای تحقق آنها لازم است، امکان دارد راهحلهایی را کشف کنید که نیازهای شما را برطرف کنند.
در نهایت، بهترین چیز در مورد پلتفرم داده مشتری این است که از شما میخواهد در مورد آنچه قصد دارید انجام بدهید، چرایی و میزان سودمندی آن برای فعالیتهای فعلی یا بالقوه برای شرکت و مشتریتان، فکر کنید. همچنین ممکن است فرصتهای درآمدی را کشف کنید که به دنبال آن میتوان قیمت نهایی استفاده از این پلتفرمها را کمی کاهش دهید.