چرا کسب و کار شما در دنیای وب مانند یک کشتی کاغذی غرق میشود، اما برخی از کسب و کارها مانند کشتی کروز مرزهای بسیاری را رد میکنند و به سرزمینهای جدید میرسند؟
شانس و اقبال یا پشتکار و استعداد؟ جواب اصلی به نوعی هیچکدام است؛ چون دنیای وب یکی از مشخصترین قانون و قواعد ساز و کاری را دارد و اگر شما این قواعد را ندانید، نه بخت بلند و نه حتی پشتکار و استعداد به کمکتان نمیآیند.
اصل و اساس حضور در دنیای وب و «موفقیت» در آن، در این کلمه به نظر ساده اما پر پیچ و خم نهفته است: سئو و یا به عبارتی بهینهسازی موتور جستجو!
موفقیت تصادفی نیست
حضور بیشتر در وب به هیچ وجه به طور تصادفی اتفاق نمیافتد، بلکه نتیجه یک استراتژی است که توسط دادهها و تجزیه و تحلیلها هدایت شده و به چنین نقطهای رسیده است.
سئو در سادهترین و اساسیترین معنایش، طرحی را برای افزایش دیده شدن شما در دنیای آنلاین ایجاد میکند و صرفاً یک کلمه کلیدی گذرا یا یک روند بازاریابی دیجیتال نیست، بلکه سنگ بنای موفقیت است به شرطی که درست و اصولی گذاشته شود.
استفاده از سئو در توسعه وب
اگر میخواهید در صفحات نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل دیده شوید، باید سئو را در اولویت اصلی قرار دهید و نه بعد از طرح ریزی یک سایت، تازه به فکر توسعه و تعیین مسیر در این زمینه بیافتید.
سئو و ساختار سایت
ساختار سایت شما باید ناوبری بدون زحمت را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو تضمین کند و این انعطافپذیری را داشته باشد که در طول زمان امکان گسترش و تغییر را داشته باشد.
سئو و طراحی سایت
سئو باید تضمین کند که سایت شما نه تنها از نظر بصری جذاب است، بلکه عملکرد بیعیب و نقصی نیز دارد.
وب سایت خود را به عنوان یک رستوران در نظر بگیرید که غذای مناسب و محیط عالی دارد، اما اگر خدماتدهی آن کند باشد، نتیجه، باختن بازی به یک رستوران دیگر است که کیفیت شما را هم میتواند نداشته باشد.
وقتی یک کاربر در موتور جستجوی گوگل چیزی را جست و جو میکند، وبسایتهایی به او توصیه میشوند که کاربران بیشتری را توانسته جذب و در فضای خودش نگاه دارند.
سئو و محتوای سایت
محتوای متا مانند یک صفحه منو در خارج از رستورانِ دیجیتال شما است که میتوانند پای یک کاربر را به سایت شما باز و یا او را فراری دهد.
با رعایت استراتژی سئو در تولید محتوا، مخاطبان هدف نه تنها تشویق میشوند که از آن بازدید کنند، بلکه به یک کاربر همیشگی و فعال در وب شما تبدیل میشوند.
سئو در دیجیتال مارکتینگ
هر پلتفرمی برای شما فرصتهای منحصر به فردی را برای (پیاده کردن) استراتژی سئو ایجاد میکند و به شما امکان میدهد با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.وبلاگها یکی از این پلتفرم هاست.
هنگامی که صفحات اصلی وب سایت شما ایجاد شد، وبلاگها به یک تقویت کننده صدای دیجیتال شما تبدیل میشوند؛ آنها دسترسی شما را به کاربران گسترش و به شما امکان میدهند برای طیف وسیعتری از کلمات کلیدی، اولویتبندی کنید.
حتی به راحتی این امکان را برای شما به وجود میآورند که در پلتفرمهای دیگر هم به اشتراک گذاشته شوید و بازدید آنلاین شما بیشتر شود. همین مورد درباره دیگر پلتفرمها هم وجود دارد.
سئو در دنیای گوگل
در اینجا نمیتوانیم نقش گوگل را فراموش کنیم. از Google Ads گرفته تا Google Business Profiles و Google Maps، که تقویت حضور شما در وب، قطعاً بدون آنها با چالش زیاد همراه است.
اگر یک کسب و کار محلی هستید که به دنبال کسب رتبه بالاتر درصفحه نتایج موتور جستجو است، باید Local SEOخود را از طریق ویژگیهایی مانند Google Maps ارتقاء دهید.
خیلی بدیهی است که کاربران و مشتریان از محصولات و خدماتی که نزدیکتر به خودشان هستند، استفاده کنند و شما اگر برای بهینه سازیِ سئوی محلی خود برنامه ندارید، فرصت بزرگی را برای دستیابی به مصرف کنندگان بالقوه از دست میدهید در حالیکه میتوانستید با اجرای آن، ترافیک وب سایت و همچنین تعامل کاربرانتان را به شدت بالا ببرید.
راههای بهبود Local SEO
کلمات کلیدی محلی مانند شهر و منطقه را در عنوان وب سایت، توضیحات متا و یا تگهای هدر برجسته کنید.
ایجاد شبکه ارتباطی با وب سایتهای محلی دیگر و به زبان تخصصی ایجاد backlinks کنید. بک لینک در اصل سیگنالی برای گوگل و نشانگر این است که وب سایت شما معتبر و قابل اعتماد است.
نظرات مثبت مشتریان را تشویق کنید. حتما دیدهاید که خیلی از سایتها نظرات مخاطبانشان را انتشار میدهند و یا با ترفندهایی سعی میکنند آنها را خیلی زیرپوستی مجبور به کامنت گذاشتن و نظر دادن کنند، این اصرار به خاطر تاثیر بسیار زیاد آن بر موفقیت و جذب مخاطب جدید است.
سئو به عنوان سنگ بنای حضور وب
در نهایت اینکه سئو فقط استراتژی حضور شما در وب نیست بلکه بستری است که کل تجارت شما بر آن استوار میشود و ساختن یک وب سایت بدون پایه سئو مستحکم شبیه به ساختن یک آسمان خراش بر روی زمین لرزان است و همچنین ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال، بدون SEO شبیه به یک سفر خطرناک بدون نقشه است.
پس اجازه دهید درستترین شیوههای سئو، تصمیمات بازاریابی شما را راهنمایی کنند تا کسب و کار شما آینده روشنیتری را در پیش رویش داشته باشد.