مارتک: اقتصاد جهانی به سرعت در حال تغییر است و سازمانها برای توسعه سیستمهای بهتر برای کاربرانشان در حال بهینهسازی مداوم محصولاتشان هستند. مرحله بعد برای یک کسب و کار جدید آن است که محصول دیجیتالی خود را به صورت منحصر بهفردی طراحی و تست کرده و کیفیتش را بهبود دهد تا بهترین راه عرضه محصول به بازار انتخاب شود. همچنین روش آشنایی مشتریان با این محصول هم باید مشخص شود.
این همان جایی است که تکنیک سئو میتواند ارزشهای خود را نشان دهد. سئو در واقع هنر هدایت کاربران بالقوه به سمت یک محتوای دیجیتالی است و به رغم آنکه قدمت آن به اندازه قدمت اینترنت است، اما به مرور قابلیتها و امکانات زیادی به آن اضافه شده. سئو برای صنعت تجارت دیجیتال اهمیت زیادی دارد و میزان تاثیرگذاری آن نیز به همین اندازه مهم است. تیمهای تکنولوژیک با همکاری متخصصین حرفهای صنعت مارکتینگ، از تکنیکهای زیادی استفاده میکنند تا مشتریان را به سمت یک اپلیکیشن هدایت کنند. این تیمها باید بتوانند بهترین تکنیکها را در کمترین زمان تشخیص داده و پیدا کنند تا مشتریان جدید را جذب و مشتریان قدیمی را حفظ کنند. به علاوه باید تکنیکهایی استفاده شوند که نقاط قوت و ضعف استراتژیها و روشهای بازاریابی را شناسایی کند.
یک ابزار کاربردی و مقرون بهصرفه
ترافیک ارگانیک همواره با ارزشترین نوع ترافیک است و سرمایه آنلاین بااهمیتی به شمار میآید. تحقیقات وبسایت AppsFlyer نشان میدهد که به طور متوسط بیش از 20 درصد اپلیکیشنهایی که توسط کاربر باز میشوند، مستقیما از سمت یک جستجوی ارگانیک هدایت شدهاند. حالا میخواهیم ببینیم که ابزار سئو تا چه اندازه میتواند کاربر را با موفقیت به سمت اپلیکیشن شما هدایت کرده و در آخر باعث موفقیت بیشتر این اپلیکیشن شود. همانطور که احتمالا میدانید، افزایش میزان تاثیرگذاری سئو کار سادهای نیست. همچپنین ابزارهای متفرقه دیگر که کاربران را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به سمت اپلیکیشنها هدایت میکنند نیز از کارایی لازم برخوردار نیستند. یکی از ابزارها، لینکدهی عمیق (Deep Linking) است که با استفاده از آن تیمهای بازاریابی یا مارکتینگ نمیتوانند فعالیتهای درونبرنامهای را که توسط کاربر انجام میشود پیگیری کنند، اما این فعالیتها در تکنیک سئو به سادگی قابل ردیابی است. تحلیلگران به این دادهها نیاز دارند تا بتوانند تشخیص دهند کدام روش میتواند کاربران با ارزشتر و فعالتری را جذب کنند تا تمرکز خود را روی توسعه این تکنیکها اعمال کنند.
تکنیک دیگر، استراتژی غیرمستقیم است. در این روش کاربران به جای یک اپلیکیشن، به سمت یک موبایل وبسایت هدایت میشوند. مشکلی که وجود دارد این است که ممکن است کاربر به آدرسهای اشتباه هدایت شود که این مسئله به آمار نرخ تعامل وبسایت مربوطه صدمه وارد میکند. به همین دلیل باید تیم مارکتینگ به ابزاری مجهز باشد تا بتواند دادهها را به صورت عمیق بررسی کرده و حوزههایی را که به افزایش موفقیت نرخ تعامل کاربر کمک میکند، شناسایی کنند. انتظاری که از این راهکارها داریم این است که کاربر را با اشتیاق به سمت استفاده از اپلیکیشن مدنظر سوق دهیم، اما تحقیقات نشان داده است که این تکنیکها در این کار چندان موفق نبودهاند.
اما چه مدلی از سئو میتواند باعث شود که یک اپلیکیشن باز شود؟ چه روشی میتواند با صرف کمترین انرژی، بازدهی بیشتری ایجاد کند؟
در حال حاضر روشهای بسیار مناسبی برای طراحی سئو وجود دارد که به تیمهای مارکتینگ کمک میکند تا بیشترین بهره را از تکنیک سئوی خود ببرند. در ادامه این سه روش را معرفی خواهیم کرد.
میزان تاثیرگذاری سئو
بعد از اینکه ارزش جستجوی ارگانیک مشخص شد، باید میزان تاثیرگذاری سئو برای رسیدن به ارزش مشخص شده را بسنجیم. ما باید بتوانیم بفهمیم که کدام گزینههای سئو، به خریدهای داخل برنامه منتج شده و کدام باعث انصراف کاربر از خرید میشود. این گزینهها پایههای اصلی برای ارتقای استراتژی مدنظر محسوب میشوند. برای این کار میتوان از یک ابزار سنجش در پلتفرم موبایل (MMP) استفاده کنیم تا مطمئن شویم که آمار مربوط به تمام موتورهای جستجوی پرکاربرد، همگی در نتیجه این سنجش محسوب میشوند.
مثلا گوگل محبوبترین موتور جستجو در امارات متحده عربی، کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه است. با این وجود اگر تیم مارکتینگ، وبسایتهایی مانند بینگ، DuckDuckGo، Ask و یاهو را از قلم بیندازد، ممکن است دادههای اختصاصی این پلتفرمها را از دست بدهد. همچنین یک شرکت که در مکان دیگری فعالیت میکند، باید موتورهای جستجوی محلی منطقه خود را نیز زیر نظر داشته باشد؛ مثلا موتور جستجویBaidu در چین یا Naver و Daum در کره جنوبی.
تاثیر نسخه آیاواس 14.5در دنیای دیجیتال
در مرحله بعد باید با اولویتهای صنعت بازاریابی مجدد (Remarketing) آشنا شویم تا نظر مشتریان جدید را جلب کرده و مشتریان قبلی را نیز حفظ کنیم. بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ راهی برای برقراری ارتباط با افرادی است که در گذشته با وبسایت شما ارتباط و تعامل داشتهاند.
تحقیقات اخیر نشان میدهد که نیمی از اپلیکیشنهای دانلود شده طی 30 روز توسط کاربران حذف یا آنیستال میشوند. برای کاهش میزان حذف اپلیکیشنها باید بیشتر تلاش کنیم تا راهکارهای نوین بازاریابی مجدد را برای جلب مشتریان بالقوه کشف و اعمال کنیم. برای اینکه یک کسب و کار جدید بتواند در بازار پرجمعیت امروزی رقابت کند، باید راهکارها و استراتژیهای جدید بازاریابی مجدد را در کمترین زمان ممکن شناسایی کند.
از زمانی که اپل نسخه سیستم عامل آیاواس 14.5را منتشر کرد، صنعت بازاریابی مجدد با چالشهای فراوانی روبرو شده است. مثلا قوانین مربوط به حریم شخصی از آن زمان به بعد، روزبهروز سختگیرانهتر از قبل شده است. اما سئو میتواند یک روش قابلاعتماد باشد که قوانین حریم شخصی را در اولویت قرار میدهد و به همین دلیل برای جذب مخاطبان و مشتریان جدید و یا مشتریان و مخاطبان قبلی که از خرید های خود در لحظه آخر صرفنظر کردند، سئو میتواند یک گزینه بسیار مناسب محسوب شود.
استفاده از گزینه اقتصادی
پس میتوانید تاثیر سئو را بسنجید و همچنین با حفظ استانداردهای حریم شخصی از آن برای ارتقای نرخ بازخورد وبسایت خودتان استفاده کنید. همچنین میتوانید از سئو به عنوان یک سرمایه رایگان بهره ببرید. به عنوان مثال یک کاربر موبایل، وبسایت اپلیکیشن شما را از طریق یک جستجوی ارگانیک پیدا میکند و بعد به اپاستور هدایت میشود تا آن را دانلود کند. تیم مارکتینگ شما با طراحی یک سئوی مناسب میتواند روند این فرآیند را زیر نظر بگیرد که از ورود کاربر به صفحه موبایل وبسایت اپلیکیشن شما شروع شده و با دانلود اپلیکیشن خاتمه مییابد.
اسکریپتهای هوشمند نیز در این مواقع کاربرد دارند و به تیم این امکان را میدهند تا مراحل رسیدن کاربر به صفحه وب سایت اپلیکیشن مد نظر را بررسی و تحلیل کنند. این کار به تیم کمک میکند تا فرآیند و مسیر حرکت یک کاربر را با دقت بیشتری تحلیل کرده تا کاربر راحتتر بتواند از وب به اپلیکیشن مد نظر راهنمایی شود.
چیزی بیش از یک ابزار مارکتینگ
سئو یکی از ارکان اصلی اعتمادسازی مشتریان محسوب شده و در آخر باعث ایجاد وفادارای درازمدت مشتریان به برند مد نظر میشود.
عموم کسب و کارها همزمان با ساخت شهرت مثبت برای خود، تمایل دارند با کم کردن هزینهها بتوانند تعهدات خود را در موقع مقرر به انجام برساند. اینجا همان جایی است که سئو به کمک آنها میآید. سئو کاربردهای مختلفی دارد و اگر ابزارهای درستی برای سنجش فعالیت مخاطبان خود انتخاب کنید، سئو میتواند به دیده شدن بیشتر اپلیکیشن شما کمک بسیاری کند.