مارتک: گزارش تحقیقات بازار و حکمرانی رسانه «رستاک» از «سرگذشت 10 ساله سینمای ایران» مشخص میکند که اکرانهای آنلاین فیلمهای سینمایی توسط پلتفرمهای VOD، درآمد خوبی برای سینمای کشور داشته است. طبق گزارش «رستاک» که به تازگی منتشر شده، اکران آنلاین بیست فیلم به واسطه تنها چهار پلتفرم VOD بین سالهای 1398 تا 1400، رقمی معادل 47 میلیارد تومان برای صنعت سینمای کشور درآمد به همراه داشته است. دادههای این گزارش نشان میدهد که اوجگیری کرونا در سال 1399 کمک شایانی به استقبال از اکرانهای آنلاین فیلمهای سینمایی در کشور کرده است.
در این گزارش آمده است که سالهای مورد بررسی به دلیل عدم اعلام آمار سال 1401 از سوی سرویسها، از سال 1398 تا قبل از این سال است. همچنین تایید شده که تعداد بلت فروخته شده در اکران آنلاین مساوی با تعداد مخاطب نیست.
تعداد فیلم اکران شده به صورت آنلاین بیست فیلم بوده و این تعداد سال 1401 به بیش از 8 فیلم رسیده است. این تعداد فیلم هم روی چهار سرویس ارائهدهنده VOD نمایش داده شده است. همچنین در این مدت دو میلیون و پانصد و پنجاه بلیت فروخته شده است که فروش این اکران آنلاین فیلمها برابر چهل و هفت میلیارد تومان بوده است.
این گزارش در بخشی دیگر تعداد و فروش فیلمها و بلیتها در اکران آنلاین بین سالهای 1398 تا 1400 را نیز مشخص کرده است. براساس تصویری که در زیر میبینید میزان فروش اکران آنلاین فیلمها در سال 1399 به اوج خود رسیده که به نظر میرسد بیارتباط با شیوع کرونا و شروع جدید اکرانهای آنلاین از طریق پلتفرمهای VOD نباشد.
طبق این تصویر در حالی که میزان فروش اکران آنلاین فیلمها در سال 1398 با 176 هزار و 900 بلیت فروخته شده برابر با 2 میلیون تومان فروش بوده است، این رقم در سال 1399 با فروش 960 هزار و 400 بلیت به چهارده میلیارد و 866 میلیون تومان رسیده است. همچین تعداد بلیت فروخته شده در سال 1400 به رقم یک میلیون و 400 هزار بلیت رسیده که میزان فروش آنها هم برابر 30 میلیارد تومان بوده است.
براساس دادههای این گزارش فروش آنلاین در دوره اوج کرونا یعنی سال ۹۹ به اوج خود رسیده است و ۵۸.۷ درصد از فروش کل و ۶۱.۱ درصد از تعداد بلیتها را به خود اختصاص داده است.
در نهایت نیز با کاهش شیوع کرونا، فروش آنلاین ۲۰ درصد از فروش کل و تعداد بلیتها ۱۶ درصد از فروش کل را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است.