مارتک: طرفداران سفتوسخت دنیای فوتبال میدانند که فوتبال فقط یک ورزش یا بازی ساده نیست. آنطور که آمار نشان میدهد گویا برندهای بزرگ جهان هم کمکم دارند در این مسئله با هم به اتفاقنظر میرسند. اگر نگاهی به لیگهای فوتبالی اروپا بیندازیم، متوجه میشویم که این بستر، مدتی است که با سیلی از تبلیغات برندهای محبوب و مشهور جهانی پر شده و این برندها بسیاری از کمپینهای خود را در لیگهای فوتبالی اروپا به اجرا میگذارند. حالا سوال این است که چرا وضعیت تبلیغات به سمت فوتبالیتر شدن، آن هم فوتبال اروپایی (و نه آمریکایی) رفته است؟
به گزارش SponsorUnited، مخاطبان ورزشی کشور ایالات متحده بیشتر از هر زمان دیگری به فوتبال اروپا علاقه و دسترسی دارند. مارکترها هم کمکاری نکردهاند و این نکته ظاهرا ساده را به یک فاکتور کلیدی در استراتژیهای تبلیغات خود تبدیل کردهاند. در ادامه، تازهترین جریان تبلیغات فوتبالی را مرور میکنیم.
پنج لیگ بزرگ فوتبال اروپا، بیش از هر زمان دیگری در حال جذب حمایتهای مالی برندها هستند. گزارش جدید پلتفرم ورزشی SponsorUnited نشان میدهد که لیگها در مجموع، نزدیک به 5000 قرارداد حمایت مالی (اسپانسرشیپ) برای فصل آینده دارند که نسبت به سال گذشته، 13 درصد افزایش داشته است.
جام جهانی مردان در سال 2022 نشان داد که این ورزش برخلاف آنچه عموم تصور میکنند، مخاطبان آمریکایی زیادی دارد. سرویسها و پلتفرمهای پخش موفق شدهاند طیف گستردهای از هواداران، از جمله هواداران آمریکایی را به لیگهای بزرگ اروپایی جذب کنند و فرصتهای جدید در تبلیغات CTV و همچنین تعاملات اجتماعی و فرهنگی بسازند. تکنولوژی تبلیغات نیز در اندازهگیری میزان محبوبیت و دیده شدن لوگوهای دارای اسپانسر بهتر شده است. همه این موارد در کنار هم، باعث رشد حمایتهای مالی و اسپانسری و همچنین تبلیغات گسترده برندها در فوتبال شده است.
حالا کمی نزدیکتر شویم. با افزایش تعداد برندهای علاقهمند به دنیای فوتبال و مخاطبان آن، مسلما معاملات تبلیغاتی نیز بیشتر شدهاند. تعداد معاملات حمایتی (اسپانسرشیپ) برندها با فاصلهای کم از کل معاملات تبلیغاتی برندها 13 درصد در مقابل 10 درصد افزایش داشته است. این یعنی برندها از نتایج راضی بودهاند و در سال گذشته به لیگهای بیشتری برای اسپانسرشیپ و تبلیغات سر زدهاند.
برندهای و دستهبندیهای برتر در معاملات فوتبالی
کوکاکولا با 47 قرارداد اسپانسرشیپ در صدر همه برندها قرار دارد. این تعداد برای تمام 5 لیگ فوتبال اروپا، یعنی لیگ برتر (انگلیس)، بوندسلیگا (آلمان)، لالیگا (اسپانیا)، سری آ (ایتالیا) و لیگ 1 (فرانسه) است.
از 10 برند فعال جهانی زیر، 6 برند در تمام 5 لیگ بزرگ فوتبال اروپا معاملات تبلیغاتی و اسپانسری دارند.
در دستهبندیهای برتر در معاملات فوتبالی، موارد جالبی را میبینیم که ممکن است خیلی هم ربطی به همه مخاطبان آمریکایی فوتبال اروپایی نداشته باشد. دسته برندهای «ساختمانی/صنعتی» دارای بالاترین تعداد معاملات است و بعد از آن، «فناوری» و «خدمات بازرگانی» در رتبه دوم و سوم قرار دارند. «غذا» و «نوشیدنی» (غیرالکلی) در ردههای هشتم و نهم جا گرفتهاند.
همانطور که میبینید، در این دستهبندیها ردپای روشنی از دنیای B2B وجود دارد. این نشان میدهد که انبوه 3.5 میلیاردی مخاطبان فوتبال، فقط آدمهای معمولی نیستند، بلکه تصمیمگیرندگان تجاری زیادی نیز در این جمعیت حضور دارند.
دسته ساختمانی/صنعتی تنها دستهای است که در سال گذشته، 100 معامله به پرونده خود اضافه کرد. طبق گفته SponsorUnited، سایر دستههایی که خارج از لیست 10 برند برتر هستند شامل هتل، رستوران، دولتی و مراقبتهای بهداشتی هستند.
لیگ برتر انگلیس در صدر معاملات اسپانسری/تبلیغاتی
لیگ برتر انگلیس در فصل گذشته به طور میانگین نزدیک به 60 قرارداد اسپانسری برای هر تیم داشت که یعنی بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. تیمهای برتر اروپا با 100 معامله یا بیشتر عبارتند از: نیوکاسل، لیدز یونایتد، یونیون برلین، افسی کُلن و آتالانتا بیسی.
نیمار جونیور و لیونل مسی، همتیمیهای سابق در پاریسنژرمن، دو فوتبالیستِ در صدر در تعداد معاملات اسپانسری فردی بودند. در تصویر زیر، دیگر بازیکنان لیست را ببینید.
بزرگترین خبر تابستان امسال، پیوستن مسی به باشگاه اینتر میامی آمریکاست که اتفاقا دیوید بکهام، ستاره سابق فوتبال انگلیسی نیز از مالکان آن است. این نکته نیز از دیگر مواردی است که مخاطبان آمریکایی توجهشان به فوتبال تا این اندازه زیاد شده است.
جام جهانی 2023 زنان؛ رویدادی در حال شکوفایی
نهایتا، جام جهانی فوتبال زنان که هماکنون در پایان آن به سر میبریم، از دیگر موارد دنیای فوتبال است که باعث شده است مخاطبان از جنسیتهای مختلف، بیشتر از پیش به فوتبال علاقه نشان دهند و در نتیجه، برندها را علاقهمند به همکاری با این حوزه کنند.
به گفته فیفا، جام جهانی 2023 زنان که با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید، بیش از 2 میلیارد بیننده داشته است. این دوره که نهمین دوره از جام جهانی فوتبال زنان محسوب میشود، با سروصدایی که در رسانههای مختلف و شبکههای اجتماعی داشت، به یکی از پربینندهترین دورهها تبدیل شد. فوتبال زنان که تا سالها توسط فیفا نادیده انگاشته میشد، حالا به فرصتی برای کسب درآمد بیشتر برای فیفا تبدیل شد. حجم توجهها به این دوره، نه فقط فیفا را، بلکه مارکترها را نیز به فوتبال زنان علاقهمندتر از پیش کرد.
با در نظر گرفتن همه این موارد، میتوان بهراحتی اقرار کرد که فوتبال حالا یکی از سوددهترین ورزشهای دنیاست و با حجم مخاطبان و گردش مالیای که دارد، برندهای بزرگ جهانی را نیز به سمت خود میکشاند. بنابراین، حتی اگر برند یا کسبوکار کوچکی دارید، بدون مقایسه کردن خودتان با برندهای عظیمالجثهای همچون کوکاکولا یا آدیداس، فوتبال را جدی بگیرید و اتفاقات مهم آن را دنبال کنید. بعید نیست مخاطبان برند شما در میان مخاطبان میلیاردی فوتبال نیز حضور داشته باشند؛ پس استفاده هوشمندانه شما از جریانات مهم دنیای فوتبال میتواند آنها را بیش از پیش به برندتان نزدیک کند.
شما در اینباره چه فکر میکنید؟