مارتک: گروه اسنپ در گزارش گزارش عملکرد خود در سال 1401، همانطور که انتظار میرفت اعلام کرد که یکی از موفقترین سرویسهای این سوپراپلیکیشن، تاکسی اینترنتی بوده است. طبق دادههای این گزارش در حال حاضر 9 سال از فعالیت این تاکسی اینترنتی در کشور میگذرد و براساس ادعای مطرح شده در گزارش، اسنپ خودرو با رکورد بیش از 4 میلیون سفر در یک روز همچنان بیش از 90 درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی را در اختیار دارد.
همچنین در این گزارش به سرویس دیگر حملونقل گروه اسنپ یعنی اسنپباکس هم توجه شده است. طبق این گزارش مجموع سفرهای ناوگان اسنپباکس در سال گذشته بیش از 56 میلیون سفر بوده که شامل ارسال بیش از 55 میلیون بسته در کشور میشود.
رشد 33 درصدی سفر
گروه اسنپ در گزارش عملکرد خود و در بخش بررسی وضعیت تاکسی اینترنتی اسنپ اعلام کرده که تعداد سفرها در سال 1401 برای اسنپ خودرو برابر 1 میلیارد و 95 میلیون و 116 هزار و 350 سفر بوده که در مقایسه با سال 1400 رشد 33 درصدی را تجربه کرده است. گروه اسنپ اعلام میکند که رشد رکورد سالانه سفرها نسبت به سال قبل (1400) برابر با 275 میلیون و 15 هزار و 711 سفر بوده است.
رکورد سفرهای اسنپ در یک روز با 4 میلیون و 132 هزار و 512 سفر در روز 15 اسفند ثبت شده و رکورد ماهانه سفرهای اسنپ با 105 میلیون و 573 هزار و 738 سفر در بهمن ماه اتفاق افتاده است.
گروه اسنپ میگوید که تعداد شهرهای که اسنپ خودرو در آنها فعال است به 278 شهر رسیده است. در بین این تعداد شهر، تهران دارای بیشترین تعداد سفر است و بعد از آن شهرهای مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز، تبریز، مازندران، قم و ارومیه جای دارند.
این بخش از گزارش همچنین نشان میدهد که بیشترین تعداد رانندگان در اسنپ خودرو را مردان تشکیل میدهند و رانندگان زن سهم بسیار اندکی دارند. براین اساس رانندگان مرد اسنپ خودرو به بیش از 4 میلیون نفر میرسد و تنها این تاکسی اینترنتی بیش از 150 هزار راننده زن را در ناوگان خود به کار گرفته است. در واقع نسبت کاربران راننده زن و مرد در اسنپ 3 درصد در برابر 97 درصد است.
کاربری با 3 هزار و 506 سفر، طی کردن 4 هزار و 912 کیلومتر مسافت و پرداخت بیش از 38 میلیون، در این گزارش به عنوان پرسفرترین کاربر اسنپ خودرو معرفی شده است.
اسنپ خودرو در کنار گزارش از تعداد سفرهایش، آمار تعداد سفرهای لغو شده ناوگانش را هم اعلام کرده است. طبق این دادهها مجموع کل سفرهای لغو شده اسنپ در سال 1401 برابر با 626 میلیون و 529 هزار و 758 سفر بوده که در این بین 20 درصد سفرا توسط رانندگان لغو شده و 80 درصد آن توسط مسافران. در این گزارش اشارهای به حجم بالای لغو سفر از سوی مسافران نشده است.
طبق این گزارش بیشترین تعداد سفرهای لغو شده در مراحل مختلف سفر، مربوط به کاربران و پیش از قبول درخواست سفر بوده است و کمترین تعداد سفرهای لغو شده 5 دقیقه پس از رسیدن راننده است که در این زمینه رانندگان سهم بیشتری دارند.
پاسخ به بیش از 1 میلیون تماس در مرکز پشتیبانی
شکایت کاربران از تاکسیهای اینترنتی اسنپ کم نیست و نمونههای مختلف آن را میتوان با یک جستجوی ساده در شبکههای اجتماعی پیدا کرد، بنابراین با این شرایط باید سر مرکز پشتیبانی اسنپ خودرو بسیار شلوغ باشد. براساس دادههای ارائه شده در گزارش، 882 کارمند در بخش پشتیبانی اسنپ خودرو مشغول به کارند که تعداد کل تماسها وتیکتهای پاسخ داده شده توسط آنها در سال گذشته 34 میلیون و 971 هزار و 818 تماس بوده است. عکس 10
مجموع ساعات مکالمه کاربران با پشتیبانی 635 هزار و 423 ساعت اعلام شده و تعداد شکایتهای ثبت شده در پشتیبانی اسنپ خودرو در سال گذشته برابر 1 میلیون و 106 هزار و 799 شکایت بوده است. اسنپ ادعا میکند که 3.5 درصد از شکایتهای ثبت شده حاده بوده که با پیگیری مستمر به جلب رضایت مسافران منجر شده است. عکس 11
از طرف دیگر ماهانه 1 میلیون و 700 هزار تماس با پشتیبانی اسنپ گرفته شده و 14 هزار تماس مربوط به موضوعات حاد بوده است. همچنین 113 هزار و 382 مورد از تماسها با بخش امنیت سفر گرفته شده است. آنطور که گروه اسنپ اعلام کرده 99/9 درصد از سفرهای اسنپ بدون هیچ مشکلی مرتبط با امنیت سفر به پایان میرسد. عکس 12
میانگین درآمد یک راننده 16 میلیون تومان است
رانندگان به عنوان اصلیترین ارکان سرویس اسنپ خودرو طبق این گزارش اگر تمام وقت در این تاکسی اینترنتی کار کنند به صورت میانگین درآمد ماهانهای برابر 16 میلیون تومان دارند و اگر پارهوقت در این سمانه مشغول به کار باشند درآمدشان به 4 میلیون و 500 هزار تومان میرسد.
اسنپ چندسالی است که از طریق باشگاه رانندگان خود خدماتی ویژه در اختیار رانندههای خود میگذارد. یکی از این خدمات «کارفیکس» است. سرویس کارفیکس برای سهولت دسترسی کاربران راننده به انواع خدمات خودرویی با قیمت و تخفیفهای مناسب ارائه میشود.
اسنپ ادعا میکند که با این سرویس بیش از 120 میلیارد تومان در هزینههای کاربران راننده براساس تخفیفهای ارائه شده صرفهجویی شده است. اسنپ میگوید 2 میلیون 500 هزار کاربر راننده عضو کارفیکس هستند، اما تنها 400 هزار کاربر راننده از خدمات آن استفاده میکنند.
56 میلیون سفر برای اسنپباکس
سرویس دیگری که گروه اسنپ از آن درآمد خوبی کسب میکند اسنپباکس است. طبق این گزارش مجموع سفرهای ناوگان اسنپباکس در سال گذشته بیش از 56 میلیون سفر بوده است که شامل ارسال بیش از 55 میلیون بسته در کشور میشود. همچنین مجموع مسافت طی شده ناوگان اسنپباکس 400هزار کیلومتر گزارش شده است.
رشد رکورد سالانه سفرهای سرویسباکس نسبت به سال قبل 26 درصد بوده و رکورد روزانه سفر در اسنپباکس هم با بیش از 333 هزار سفر در 21 اسفند 1401 ثبت شده است. تعداد کل کاربران راننده موتورسیکلت، وانت و خاور اسنپباکس هم 570 هزار راننده گزارش شده است.
این گزارش نشان میدهد که درصد کاربرانی که برای ارسال بستههای مربوط به کسبوکارشان از سرویس باکس و وانت استفاده کردهاند به ترتیب تنها 29 و 26 درصد بوده است.
در این گزارش به جبران خسارت با بیمه در اسنپباکس هم اشاره شده که طبق آن در سال 1401، اسنپباکس مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان در قبال خسارتها وارد شده در حین انجام سفر پرداخت کرده است. طبق اطلاعات ارائه شده در این گزارش اسنپباکس تصمیم دارد در سال 1401 کاربران راننده و مسافر سفرهای اسنپبایک را هم تحت پوشش بیمه حوادث قرار دهد.
همچنین سرویس اسنپبایک به عنوان یکی از سرویسهای زیرمجموعه اسنپباکس، تعداد مسافرانش در سال گذشته به 1 میلیون مسافر رسیده و رکورد بیشتری سفر یک کاربر بایک 900 سفر بوده است.