مارتک: گروه اسنپ گزارش عملکرد خود در سال 1401 را منتشر کرد، گزارشی که به باور این گروه پازلی از جایگاه اسنپ در اقتصاد دیجیتال و بازارهای مختلف است. طبق این گزارش گروه اسنپ با داشتن 6 هزار و 561 کارمند در سراسر کشور، توانسته تعداد کاربران خود را به بیش از 62 میلیون کاربر برساند. براساس دادههای این گزارش از بین تمام سرویسهای گروه اسنپ که از بازار خودرو تا غذا و سوپر مارکت و پرداخت و… را دربرمیگیرد، سرویس تاکسی اینترنتی موفقترین سرویس این سوپر اپلیکیشن بوده که توانسته بیش از ۹۰ درصد سهم بازار تاکسیهای اینترنتی را در اختیار بگیرد.
این گزارش نشان میدهد که اسنپ خودرو در سال گذشته بیش از ۱ میلیارد سفر داشته که براساس ادعای گروه اسنپ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۳۳ درصدی را در این بخش تجربه کرده است. از دیگر سرویسهای محبوب سوپراپلیکیشن اسنپ در سال ۱۴۰۱ اسنپفود، سوپرمارکت و اسنپدکتر بودهاند.
دسترسی به تمام نیازها در یک پلتفرم
در این گزارش به وضعیت سوپراپ اسنپ اشاره شده و اینکه پس از گذشت چهار سال، به یک اکوسیستم کوچکتر در دل اکوسیستم فناوری ایران تبدیل شده است. به باور تهیهکنندگان این گزارش ماموریت یک سوپراپ ساده کردن زندگی روزمره با ارائهی خدمات در یک پلتفرم یکپارچه است و با تنوع فعلی سرویسهای اسنپ، این پلتفرم باور دارد که به این هدف نزدیک شده است. طبق این گزارش سوپراپ اسنپ از حملونقل شهری و ارسال بسته و خدمات گردشگری و پزشکی و درمان گرفته تا خرید پوشاک و لوازم خانگی و سفارش از رستورانها، کافهها و سوپرمارکتها را با روشهای پرداخت اعتباری و اقساطی در قالب این اپلیکیشن برای کاربران فراهم کرده است.
گروه اسنپ میگوید که در سال 1401 توسعه سرویسها و زیرساختها و تجربه کاربری بهتر برای تمامی اقشار جامعه از اهدافی اصلی سوپراپ بوده و همزمان به تعهد خود برای ارائه خدمات با کیفت و قابل اعتماد به کاربران نیز پایبند مانده است.
تعداد کل کاربران سوپراپ اسنپ در سال گذشته به 62 میلیون و 394 هزار و 971 کاربر رسیده، این درحالی است که در سال 1400 تعداد کاربران این سوپراپ برابر با بیش از 52 میلیون نفر بوده و گروه اسنپ اعلام کرده که تعداد کاربران این سوپراپ در سال 1401 نسبت به سال گذشته آن 19.6 درصد رشد داشته است.
در این گزارش گروه اسنپ تعداد دفعاتی که کاربران در سال گذشته سوپراپلیکیشن اسنپ را باز کردهاند را نیز مشخص کرده که طبق آن این تعداد دفعات به بیش از 4 میلیارد مرتبه میرسد. همچنین متوسط دفعاتی که کاربران اپلیکیشن اسنپ را روزانه باز کردهاند نیز به بیش از 11 میلیون مرتبه میرسد.
معرفی سرویسهای محبوب و پررشد در سال 1401
سرویسها سوپراپلیکیشن اسنپ متفاوتاند. از خودرو و غذا و پیک گرفته تا داروخانه و سرویس اعتباری، فروشگاه و سوپرمارکت. به همین خاطر گروه اسنپ در گزارش خود ۵ سرویس سوپراپ اسنپ با بیشترین میزان رشد را معرفی کرده است. براساس دادههای ارائه شده در این زمینه سوپرمارکت با ۳۰۵ درصد بیشترین رشد را داشته است. بعد از این سرویس، خدمت اسبابکشی با ۱۶۷ درصد رشد، قطار با ۱۵۵ درصد رشد، فروشگاه با ۱۳۹ درصد رشد و پرواز خارجی با ۱۰۱ درصد رشد قرار دارند.
همچنین در این گزارش به 4 سرویس محبوب که بیشترین کاربر را در سال 1401 داشتهاند نیز اشار شده است طبق این بررسی سرویس خودرو یا همان تاکسی اینترنتی اسنپ بیشترین کاربر را در سال گذشته با 27 میلیون و 675 هزار و 587 کاربر به نام خود ثبت کرده است. در رتبه بعدی بیشترین کاربر مربوط به سرویس غذای این پلتفرم یعنی اسنپفود بوده که تعداد کاربرانش به 4 میلیون 174 هزار و 651 کاربر رسیده است. در رتبه سوم نیز سوپرمارکت اسنپ با 2 میلیون و 49 هزار و 225 هزار کاربر جای گرفته و پس از آن پزشک و مشاوره تنها با 550 هزارو 824 کاربر دیده میشد.
قابلیتهای جدید برای رفع نیاز کاربر
گروه اسنپ در گزارش عملکرد خود بخشی را نیز به این موضوع اختصاص داده که در سال گذشته در راستای بهبود فضای کاربری این سوپراپ چه کارهایی انجام داده تا به نیازهای کاربران پاسخ دهد و در واقع قابلیتهای جدیدی را برای سوپراپ خود براساس نیاز کاربران طرحی کرده است.
از جمله قابلیتهای اضافه شده در سال گذشته به سوپراپ اسنپ، بازطراحی صفحه اصلی سوپراپ و اسنپ خودرو است. طبق این گزارش در این زمینه در نسخه اندروید، صفحه اصلی سوپراپ و اسنپ خودرو برای تجربه کاربری بهتر دوباره طراحی شدهاند.
پیشنهاد سفر یکی دیگر از قابلیتهایی است که سال گذشته به سرویس خودرو اسنپ اضافه شده است. این قابلیت براساس موقعیت مکانی کاربر، تکرار سفر قبلی یا بازگشت به مبدا قبلی را پیشنهاد میدهد.
بازطراحی اسنپ کلاب به طوری که تمامی جزییات بصری آن، از جمله ابعاد دکمه کالتواکشن (CTA) بازطراحی شدهاند از دیگر تغییرات در این سوپر اپ بوده است.
یکی دیگر از قابلیتهایی که در سال 1401 به سوپراپ اسنپ اضافه شده، افزودن بخش سفارشها به آن بوده است. با اضافه شدن این قابلیت، کاربران میتوانند تمام سفارشهای خود را از تمامی سرویسها در صفحه سوپراپ مشاهده کنند. این قابلیت در سال 1401 توسعه و منتشر شده و در سال 1402 به طور کامل برای تمامی کاربران در دسترس خواهد بود. به گفته گروه اسنپ سفارش غذا، سوپرمارکت و فروشگاه از سرویسهای اولیه این بخش هستند و به تدریج سایر سرویسها نیز به آن اضافه خواهند شد.
متن کامل این گزارش را میتوانید اینجا بخوانید.