مارتک: کارنامه، پلتفرم خریدوفروش خودروی کارکرده، در یک بررسی از وضعیت معاملات بازار خودرو در تیرماه اعلام کرده که شاخص قیمت این بازار نسبت به ابتدای سال تنها ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
کارنامه با دادهکاوی ۴٫۵ میلیون آگهی فروش خودرو و و دهها هزار معاملهای که در آن حضور داشته، شاخصهای اقتصادی بازار خودرو از جمله شاخص قیمت و شاخص تقاضا را محاسبه و منتشر کرده است. براساس اعلام کارنامه، شاخصهای قیمت و تقاضا در کارنامه، خودروهای صفر و دستدوم را در بر میگیرد و معیار محاسبه آن فروردین ۱۴۰۲ است.
رونق بازار خودرو بعد از ۴ ماه رکود
نمودار زیر نشان میدهد که شاخص تقاضا در تیر ماه نسبت به فروردین، ۱۶ درصد افزایش یافته است. طبق اعلام کارنامه، روند تقاضای بازار در ماههای گذشته تغییرات اندکی داشت؛ اما تقاضا در تیرماه با سرعت بیشتری رشد کرد و حتی نسبت به خرداد، ۹ درصد افزایش را نشان داده است.
خودروهای داخلی در تیرماه بین ۵ تا ۸۰ میلیون میلیون کاهش قیمت پیدا کردند. تیبا تنها خودرویی بود که متاثر از جریان کاهش قیمت نشد و تیپهای مختلف آن در تیرماه بین ۵ تا ۸ میلیون ریزش داشت. تیپ اتومات خودروهایی مانند دنا و پژه ۲۰۷ هم حدود ۸۰ میلیون کاهش داشتند.
بر اساس بررسیهای کارنامه به طور کلی خودروهای چینی و وارداتی بیش از خودروهای داخلی تحت تاثیر ریزش بازار قرار گرفتند.
تاثیر کاهش نرخ دلار به بازار فروش خودرو
آنطور که کارنامه گزارش داده، نیمه دوم تیرماه با کاهش مدوام نرخ ارز همراه بود؛ بهطوریکه قیمت دلار به کانال ۴۸ هزار تومان وارد و همانجا تثبیت شد. از طرف دیگر، خبر تأیید مصوبه واردات خودروهای کارکرده در مجمع تشخیص، امیدها را برای ورود خودروهای کارکرده خارجی به بازار تقویت کرد. تدوین لایحه واردات و ارائه پیشنهاد «تأمین ارز توسط افراد حقیقی» و همچنین «حذف قانون اخذ نمایندگی»، باعث شد احتمال واردات ماشینهای خارجی دستدوم توسط مردم بیشتر و روند ورود این خودروها به بازار ایران آسانتر شود. البته باید دید در تصویب این لایحه، بندهای آن تا چه حد دستخوش تغییر خواهد شد. به باور کارنامه نتیجه همه اینها، ریزش قیمت خودرو در بازار بود.
سقوط میلیاردی بنز و بیامو
طبق بررسیهای کارنامه خبر واردات خودروهای خارجی کارکرده، سقوط ۱ تا ۳ میلیاردی خودروهای بنز و بیامو را در تیرماه بهدنبال داشت. ریزش قیمت این خودروها از سایر خودروهای خارجی بیشتر بود که یکی از دلایل احتمالی آن، استهلاکشان در این سالها بوده است.
اگرچه در مصوبه ۵۸۴ شورای رقابت که در ۱۷ تیر منتشر شد، قیمت کارخانهایچینیها افزایش پیدا کرده بود، اما اکثر خودروهای چینی همجهت با جریان بازار ، با کاهش قیمت مواجه شدند.
مقایسه قیمت خودروهای صفر چینی در ابتدا و انتهای تیر در جدول زیر قابل مشاهده است: