مارتک: شرکت گوگل و چتبات Bing مایکروسافت در حال انجام آزمایشهای گستردهای روی تبلیغات هستند؛ بدین صورت که تبلیغات خود را در نتایج جستوجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی قرار میدهند تا نتیجه این اقدام را ببینند. چنین تصمیمی باعث شده است که بسیاری از تبلیغدهندگان به این کمپانیها، هزینه تبلیغات خود را پس بگیرند.
این دو کمپانی تبلیغات مختلف را وارد آزمایشهای هوش مصنوعی قرار میدهند؛ بدون اینکه به برندها حق انتخاب و انصراف را بدهند. چنین مسئلهای باعث نگرانی تبلیغدهندگان شده است و این ترس را به وجود آورده است که محصولات و خدماتشان، در کنار محتوای نامناسب و غیرمرتبط قرار بگیرد. مجله SearchEngineLand چنین چیزی را برای برندها مخاطرهآمیز میداند؛ قرار گرفتن تبلیغات برندها در محتوای نامناسب، ممکن است اعتبار برند را دچار خدشه کند. مارکترها هم پس از دیدن چنین فرآیندی، خواستار حق انصراف خود برای قرار گرفتن تبلیغاتشان در آزمایشات هوش مصنوعی شدهاند.
گوگل در ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد از تبلیغات جستوجوی فعلی در آزمایشات جدید Search Generative Experience خود (تجربه جستوجوی مولد) استفاده کند. این کمپانی همچنین اشاره داشت که تبلیغکنندگان حق انتخابی برای انصراف ندارند؛ با این حال، تضمین کرد که عملکرد قرار دادن تبلیغات را در مرحله آزمایشی هوش مصنوعی بهدقت زیر نظر خواهد داشت. در همین حین، مایکروسافت نیز در حال آزمایش تبلیغات در چتبات هوش مصنوعی Bing است. مایکروسافت هم تصمیم گرفته است که به تبلیغدهندگان خود حق تجدید نظر ندهد. با این حال، علیرغم نگرانیهایی که برندها در این خصوص دارند، چتبات هوشمند مایکروسافت تاکنون بازخوردهای مثبتی از کاربران دریافت کرده است و 71 درصد از آنها، در هفته راهاندازی این آزمایشات از آن استقبال کردهاند.
در واکنش به این نگرانیها، این کمپانیهای غول فناوری اذعان کردهاند که به مسائل مطرحشده توسط تبلیغدهندگان گوش میدهند و فعالانه روی بازخورد آنها کار میکنند. با وجود این، از آنجایی که این آزمایشات تازه در مراحل اولیه خود به سر میبرند، هنوز مارکترهای برندهای مختلف حق تجدید نظر یا تصمیمگیری برای شرکت دادن تبلیغات خود در این آزمایشات را ندارند.
دیجیتال مارکترها در حال حاضر نگران محتوایی هستند که قرار است در کنار برندشان به مخاطب نمایش داده شود و بیشتر خواهان این هستند که کنترل و تصمیمگیری اینکه تبلیغاتشان در کدام بسترهای آنلاین به نمایش دربیاید در دستان خودشان باشد. به گزارش رویترز، برخی از کسبوکارها به طور موقت هزینه تبلیغات خود را در پاسخ به چنین محدودیتهایی متوقف کردهاند. دیگران این اقدامات جدید را اینگونه توصیف کردهاند که مطابق «استانداردهای صنعت تبلیغات» نیستند و از ریشه با چنین تصمیمی مشکل دارند.
باید دید با بالا گرفتن گلایههای تبلیغدهندگان، مایکروسافت و گوگل چه واکنش جدیتری در ذهن دارند.