آمار فروش فیلترشکن و ابعاد بازار آن یکی از موضوعات پر بحث این روزها در میان فعالان حوزۀ فناوری است، چند روز پیش جلال رشیدی کوچی با اعلام اینکه بازار فروش فیلترشکن، بازاری، گنگ، نامفهوم و غیرقابل نظارت هست، رقم پنجاه هزار میلیارد تومان را به عنوان گردش مالی فیلترشکن در ایران مطرح کرد.
رشیدی کوچی در اینباره گفت:تحلیلها و نظرسنجیهایی در سطح کشور صورت میپذیرد که جلوتر به آنها اشاره میکنم، زمانی که شما خروجی این نظرسنجیها و تعداد استفاده کنندگان از فیلترشکن در کشور را ضرب کنید و کنار یکسری مسائل دیگر قرار دهید به طور تقریبی اعداد به دست میآید!
وی افزود: برای مثال بنده یک نظرسنجی در صفحۀ شخصی خود گذاشتم و تقریباً از 30هزار کاربری که آن را دیدند، حدود 20هزار نفر شرکت کردند و 18هزار نفر گفتند که ماهانه بیش از 100هزار تومان برای استفاده از فیلترشکن پول پرداخت میکنند، شما این عدد (100هزار تومان) را در چهل میلیون نفر که کاربر این فضا هستند (اینستاگرام) ضرب کنید تا ارقام حدودی به دست بیاید. یک حساب و کتاب ساده نشان میدهد که این گردش مالی است که طی کمتر از یکماه در بازار فروش فیلترشکن اتفاق میافتد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: همچنین استفاده از فیلترشکن سبب میشود تا کاربر نسبت به حالت عادی حجم بیشتری از اینترنت را مصرف کند بنابراین هزینۀ اضافهتری هم که کاربر برای خرید بستۀ اینترنت مصرف مینماید نیز باید در حجم این بازار محاسبه شود، در کنار مواردی که ذکر شد، مسائل دیگری هم وجود دارد که وضعیت را متأثر میکند. علت اینکه مستندات قوی از هندسۀ بازار فروش فیلترشکن نداریم، وجود پشتپردهای در این عرصه و شکلگیری بازار سیاهی است که نهاد خاصی امکان نظارت بر آن را ندارد. بازاری، گنگ، نامفهوم و غیرقابل نظارتی را ما متاسفانه شکل دادهایم که این اتفاق افتاده است!
برنا