مارتک: در شب گذشته پلتفرم هوشمند پادرو، سومین رویداد سالانه خود را در آواپلت برگزار کرد. این رویداد که با حضور جمعی از متخصصان اکوسیستم، تیم پادرو و اصحاب رسانه برگزار شد، در واقع مروری بر وضعیت سرمایهگذاری در اکوسیستم استارتآپی ایران، تاثیر فیلترینگ بر کسبوکارهای اینترنتی و تابآوری پادرو در ماههای گذشته بود.
در ادامه گزارش این رویداد را خواهید خواند.
سرانجام حاکمیت با اقتصاد دیجیتال همراه میشود
اولین قسمت از رویداد، پنل گفتوگوی «آیا عصر سرمایهگذاری در آینده دیجیتال ایران تمام شده است؟» بود که با حضور نیما نامداری و کیوان جامهبزرگ برگزار شد. گرداننده این پنل، مهرک محمودی، با طرح سوالاتی در خصوص وضعیت سرمایهگذاری در اکوسیستم حال حاضر ایران، به بررسی این صنعت و آینده آن پرداخت.
در این پنل، نیما نامداری، مدیرعامل «کارنامه» با تاکید بر اینکه فعلا باید تمرکز روی زنده نگه داشتن کسبوکارها و استارتآپهای فعلی باشد اذعان داشت: «متاسفانه شرایط برای سرمایهگذاریهای جدید در این حوزه مناسب نیست و سرمایهگذاری جدیدی تحت شرایط فعلی رخ نخواهد داد.»
نیما نامداری حوزه سرمایهگذاری را حوزه پرریسکتری از همیشه خواند و گفت: «در سالهای اخیر سرمایهگذار حتی اگر یک پراید خریده بود، سود بسیار هنگفتی به جیب میزد. اما شرایط حال حاضر به گونهایست که واقعا نمیتوانم به کسی توصیه کنم که وارد حوزه سرمایهگذاری شود. در بهترین حالت، اگر بتوانیم همین تیمهای فعلی را با چنگ و دندان حفظ کنیم و زنده نگه داریم هم خیلی هنر کردهایم. در مورد سرمایهای صحبت میکنیم که باید از آنها در برابر رگولاتورهای بیاحساس و نادان محافظت کنیم. در حال حاضر منطقی نیست که کسی وارد بازار سرمایه شود.»
او ادامه داد: «به نظر من رشد اکوسیستم استارتآپی در سالهال اخیر، صرفا به خاطر سرمایهگذاریهای بزرگی که در سال 94 صورت گرفت نبود و بیشتر به حضور و فعالیت جوانان ایرانی حاذقی بود که خارج از کشور بودند. این جوانان دانش خود را با ما به اشتراک گذاشتند و استارتآپ راه انداختند. این بازه با توسعه زیرساخت و تغییرات اکوسیستم استارتآپی همزمان بود. حالا هم درگیر مشکلات زیرساختی هستیم. به نظر من مشکلات زیرساختی از آن دسته چیزهایی است که میتواند استارتآپها را به نابودی بکشاند.»
نامداری همچنین تاکید کرد که حاکمیت ناچار به پذیرش،و همراهی با موج اقتصاد جدید، یعنی اقتصاد دیجیتال خواهد بود؛ چرا که این نوع از زندگی و اقتصاد حالا بیشترین غلبه را دارد و وابستگی به اینترنت چیزی است که حاکمیت هم مغلوب آن خواهد شد. وی در این خصوص بیان داشت: «موج تحول دیجیتال آنچنان سیاستمدار را با خود خواهد برد که او نمیتواند هیچ جایگزینی برای آن درست کند. برخی سیاستمداران انتظارات و نگاه عجیبی به اینترنت دارند. نگاه آنها به اینترنت کاملا انتزاعی است. این در حالی است که نهایتا، حاکمیت در این موج غوطهور خواهد شد و مجبور خواهد بود به حرف مردم گوش دهد و سیاستهای اینترنت را تغییر دهد.»
80 درصد از سرمایهگذاری برای حفظ سرمایه موجود است
کیوان جامهبزرگ، معاون توسعه راهبردی و امور شرکتهای هلدینگ فناپ و همچنین، عضو هیئتمدیره سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، مهمان دیگر این پنل بود. او با اشاره به اینکه در فناپ، تخصص اصلی سرمایهگذاری است گفت: «ما همین کار را بهخوبی بلدیم و باید این کار را ادامه دهیم. نمیتوانیم بیخیال سرمایهگذاریها شویم. با اتفاقات اخیر، تمرکز ما بیشتر روی تابآوری سرمایهگذاریهایی که انجام شده رفته است. سیاست ما در فناپ این است که 80 درصد، سرمایهگذاریهای موجود را داشته باشیم و 20 درصد هم به خودمان اجازه دهیم که به سرمایهگذاری جدید فکر کنیم.»
جامهبزرگ در خصوص پادرو به عنوان یکی از استارتآپهایی که روی آن سرمایهگذاری داشتهاند گفت: «وجه تمایز پادرو با سایر تیمها، توانایی این تیم در نجات خودشان از شرایط فعلی است. ما یک سرمایه 300 میلیارد تومانی روی پادرو داشتیم که هنوز کامل به اتمام نرسیده و همه پول به پادرو تزریق نشده است. البته از ابتدا هم قرار نبود که این 300 میلیارد یکباره به تیم وارد شود. حالا هم قصد نداریم که تزریق سرمایه را متوقف کنیم و از این سرمایهگذاری خوشحالیم.»
جامهبزرگ در ادامه، بحران مهاجرت را یک بحران بسیار جدی خواند و گفت: «در حال حاضر شرایط اصلا مناسبی نداریم. در سال گذشته، ۷۵ درصد از افراد فناپ که از تیم ما خارج شدند، مهاجرت کردند. یعنی مسئله این نبود که به شرکتهای رقیب رفتند، بلکه بالکل، از ایران رفتند. در چنین شرایطی باید خالق امید بود. نمیخواهم امیدوارانه حرف بزنم اما واقعیت است که حرف اول را میزند. پیشتر تصور میشد که اکوسیستم استارتآپی میخواهد اقتصاد ایران را نجات دهد و شرایط کشور را متحول کند. در حال حاضر کل سرمایهای که وارد استارتآپهای ایرانی شده است، اندازه 4 برج پایتخت هم نیست، اما رشد آنها بسیار بالاست. اسنپ گاهی رشد بیشتری از اوبر داشته است و دیجیکالا روند بینظیری را طی میکند. این تیمها در شرایط فعلی همینقدر میتوانند رشد کنند و نمیتوان انتظار بیشتری از آنها داشت.»
از مرگ برگشتیم
در بخش بعدی رویداد، پشوتن پورپزشک، مدیرعامل پادرو و افشان سامانی، همبنیانگذار پادرو به مرور پادروی بعد از فیلترینگ پرداختند. پورپزشک مرور را از ابتدای سال 1401 آغاز کرد: «ما بهار را با یک کمپین مارکتینگ بزرگ، رویایی شروع کردیم. استقبال از این کمپین فراتر آنچه که تصور میکردیم بود. از اعدادی که میدیدیم خوشحال بودیم. نیمه اول تابستان هم اوضاعمان خیلی خوب بود. تعداد فروشندههای ثبتنامکرده در پادروشاپ تا 70 درصد افزایش پیدا کرده بود و ۳۸ هزار فروشنده اینستاگرامی در پادرو ثبت نام کرده بودند. تعداد سفارشهایمان نسبت به بهار، ۳.۵ برابر شده بود. ترافیک سایتمان هم رشد زیادی داشت و نسبت به بهار ۶ درصد رشد کرده بود. در نیمه دوم تابستان بود که شوک اول به ما وارد شد و در مردادماه 1401، ترافیک اینستاگرام بهشدت محدود شد. هیچکس این اختلال گسترده را گردن نگرفت اما ما میدیدیم که فروش فروشندگان اینستاگرامی ما حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.»
او با بیان اینکه شهریور بدترین شوک را به پادرو زد گفت: «فیلترینگ گسترده اواخر تابستان، تیر خلاص را به پادرو زد. ۹۰ درصد فروش ما عملا از بین رفت. با فیلترینگ، فروشندگان اینستاگرامی که با دردسرهای فراوان و سرمایه شخصی کسبوکارشان را راه انداخته بودند تا ۱۰۰ درصد فروش خود را از دست دادند. ما هم با شروع فیلترینگ افول پادروشاپ و پادروپین را شاهد بودیم. در مقطعی در آذرماه بود که درآمد پادرو به صفر رسید.»
پورپزشک در خصوص تعداد فروشگاهها گفت: «قبل از فیلترینگ، تعداد کسبوکارهای اینستاگرامی ۶۳۰ هزار عدد بود که در آذرماه به ۲۲۰ هزار فروشگاه رسید. در حال حاضر و پس از چندین ماه، نزدیک به ۳۳۰ هزار فروشگاه فعال اینستاگرامی داریم. این تعداد فروشگاه در حال حاضر، نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان فروش سالانه را ایجاد میکنند.»
مدیرعامل پادرو ادامه داد: «کمپین یلدا و بازاریابی مشتریان، باعث شد که ما از دره مرگ بیرون بیاییم و به مدار گذشته خود برگردیم. این در حالی بود که در کل پاییز، فروش پادرو 90 درصد کاهش داشت. با کمپین یلدا و بازاریابی مشتریان، بالاخره پادرو در زمستان رشد ماهانه ۲۰ درصدی را تجربه کرد. این عدد، در آن زمان برای ما خیلی بود.»
افشان سامانی، همبینیانگذار پادرو نیز در ادامه صحبتهای پورپزشک، پستی بلندیهای پادرو در زمان بعد از فیلترینگ را مرور کرد و گفتوگو، تیم بودن، همدلی و یاد دادن و یاد گرفتن را کلیدهای گذر از زمان سخت در تیم عنوان کرد. سامانی قطع اینترنت و فیلترینگ را بزرگترین مانع سر راه این شرکت خواند که تیم پادرو توانسته بود با برگشتن به ریشههای خود و کنار مشتری بودن، از آن بگذرد.
پادرولند؛ اکوسیستم یکپارچه آنلاین-آفلاین
در انتهای این رویداد، پشوتن پورپزشک با نگاهی به گزارش جدید پادرو از سالی که گذشت، اهداف سال 1402 پادرو را بیان کرد. او اذعان داشت که ارتباط میان فضای آنلاین و آفلاین و استفاده از ویژگیهای مثبت هرکدام از این اکوسیستمها، برای رشد کسبوکارهای خرد اهمیت ویژهای دارد: «مسئله این است که باید فاصله اکوسیستم آفلاین و آنلاین را کم کنیم، چرا که این دو از هم جدا نیستند. ما میخواهیم یک اکوسیستم O2O (آنلاین به آفلاین) ایجاد کنیم؛ اکوسیستمی که مخاطبان آن تمام کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسطی هستند که قصد دارند تجربه آنلاین و آفلاین را به صورت همزمان داشته باشند. ما در پادرو این اکوسیستم را پادرولند نامیدهایم.»
در این رویداد گزارشی از عملکرد سالانه پلتفرم پادرو منتشر و در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت که میتوانید آن را از .اینجا بخوانید.
عکسها: مهدی برهمندپور