مارتک: این روزها همه در یک توافق نانوشته، سعی در شناخت نسل زد یا Gen Z دارند؛ نسل جالبی که قابل مقایسه با دیگر نسلهای پیش از خود نیستند. دنیای کسبوکار هم از این قاعده مستثنی نیست و در این توافق نانوشته دخیل است؛ شناخت جدیدترین نسل امروز، به یکی از عملیاتهای سازمانها و کسبوکارها تبدیل شده است، چراکه نسل زد حالا، هم دارد راهش را به عنوان نیروی انسانی به دنیای کسبوکار پیدا میکند و هم در جایگاه مخاطبان آنلاین، اکثریت را تشکیل میدهد.
سوال این است که اصلا نسل زد یا Gen Z به چه نسلی اطلاق میشود و چرا کسبوکارها برای داشتن نرخ موفقیت بالاتر، باید استراتژیهای مارکتینگی درستی را برای جذب این نسل اتخاذ کنند؟ در ادامه به پاسخ این سوالها میپردازیم.
نسل زد؛ کودکان دیروز و بزرگسالان امروز
پیش از هرچیزی، مهم است که جایگاه نسل زد را در نمودار نسلی مرسوم که بر اساس سال تولد جلو میرود بدانیم. نسل زد یا Gen Z، همه افرادی را شامل میشود که بین سالهای 1995 (1376 شمسی) تا 2010 (1389 شمسی) متولد شدهاند.
به دنیا آمدن این نسل با تحولات بنیادینی همراه بوده است که تا پیش از آن، انسان مدرن بویی از آنها نبرده بود. پیشرفتهای تکنولوژی و اینترنت، اختراع ابزارهای تسهیلگر زندگی و تغییر تدریجی رویکردهای فرهنگی و ذهنی، از جمله چیزهایی بود که نسل زد با آنها بزرگ شد. حالا تصور کنید با داشتن چنین تجربیاتی در مسیر زندگی و تبدیل شدن به توده اصلی مصرفکننده در مارکتهای مختلف، تا چه اندازه قوانین زمین بازی فروش و موفقیت کسبوکارها عوض میشود. در این شرایط دیگر اصول سنتی بازاریابی نمیتوانند جوابگوی توقعات سازمانها باشند؛ چرا که مخاطب/مشتری، جنس دیگری پیدا کرده است.
برای اینکه یک فرآیند مارکتینگ موفقی طراحی کنید، نمیتوانید و نباید از نسل زد چشم بپوشید. این روزها اکثر کسبوکارها در فضای آنلاین، یا به عنوان مکمل فضاهای فیزیکی و واقعی و یا به عنوان بستر اصلی کسبوکار خود حضور دارند. برای اینکه بتوانید در این فضا فعالیت کنید، به نرخ نسبتا خوبی از رشد کسبوکار برسید و فروش راضیکنندهای داشته باشید، باید ترفندهای مارکتینگ برای نسل زد را بشناسید و آنها را بهخوبی پیاده کنید؛ چرا که همانطور که مجله Search Engine Journal اشاره میکند، آمارها دو نکته بسیار مهم را به ما یادآوری میکنند:
1. نسل زد وفاداری خوبی نسبت به برندها از خود نشان میدهد
بخش تحقیقاتی شرکت IBM، در سال 2017 گزارشی در خصوص نسل زد آماده کرد که نشان میداد:
- 59 درصد از پاسخدهندگان میگویند به برندهایی که با آنها بزرگ شدهاند، اعتماد دارد.
- 46 درصد از نسل زدیها اشاره مستقیمی به «ارتباط یا وفاداری» قوی خود به یک برند خاص داشتند.
- 66 درصد از آنها، برای مدتزمان طولانی به خرید از برند مورد علاقهشان ادامه میدهند.
اینها نکات مهمی در خصوص وفاداری نسل زد به برندهاست که داشتن یک پایگاه قوی از نسل زد را برای برندها به امری ضروری تبدیل میکند.
2. نسل زد تا حد زیادی بر خانواده و رفتارهای خرید آنان تاثیر میگذارد
طبق گزارش مذکور، با وجود اینکه بيشتر نسل زدیها هنوز به بزرگسالان مستقلی تبديل نشدهاند و با والدين خود زندگی ميكنند، اما نهتنها برای خود درآمدزايی دارند، بلکه نرخ تاثيرگذاری آنها روی خانواده و رفتارهای خرید آنان نيز قابل توجه است.
10 ترفند مارکتینگ برای نسل زد
پس داشتن یک برنامه مارکتینگ برای نسل زد یک ضرورت برای کسبوکارهای امروز است که قلقهای خاص خودش را دارد. در ادامه، این قلقها را مرور میکنیم.
1. سرگرمی، ماجراجویی و خنده را از یاد نبرید
نسل زد، روحیه تکبعدیای ندارد و شاید این مهمترین ویژگی این نسل باشد. برای اینکه به برند مورد اعتماد و منتخاب نسل زد تبدیل شوید، باید بتوانید جالب، ماجراجو و سرگرمکننده به نظر برسید. بستر اینترنت برای نسل زد، مجموعا یک محل پرماجراجویی و پر از سرگرمی است. نسل زد در عین اینکه به مسائل مهم روز اهمیت میدهد، اینترنت و مخصوصا شبکههای اجتماعی را یک راه فرار برای استراحت ذهنی میداند.
این گروه بهراحتی به سمت محتوای سرگرمکننده کشیده میشوند؛ به همین خاطر، از محتواهای ماجراجویانه و سرگکننده دور نباشید.
2. برای هر کانال، محتوای خاص خودش را بسازید
مارکترها باید آگاه باشند که برای جذب این نسل، نمیتوانند از یک نوع محتوا، کمپین یا تبلیغ در همه کانالها استفاده کنند. نسل زد بهخوبی از اهمیت مدیوم و کارکردهای مختلف هر مدیوم آگاه است. فراموش نکنید که تیکتاک یک محتوای خاص را میطلبد که جایی در توییتر ندارد، وبلاگ چموخمهای خودش را دارد و ویدیوی اینستاگرام را لزوما نمیتوان در تلویزیون نشان داد.
نسل زد برندهایی را ترجیح میدهند که میدانند چگونه باید از هر پلتفرم بهره ببرند. این همان کاری است که خود نسل زد انجام میدهد.
3. محتواهایتان را «کوتاه» نگه دارید
گستره توجه مخاطبتان را هیچوقت از یاد نبرید. نسل زد با شبکههایی مثل اسنپچت، اینستاگرام و تیکتاک بزرگ شده است و از آن نوع محتوا لذت میبرد. محتواهای چندبخشی با رودهدرازی غیر قابل تحمل، این نسل را آزار میدهد. تولید محتوای کوتاه و جالب را برای برندتان یاد بگیرید.
4. ویدیو را فراموش نکنید
این نسل یوتیوب را صادقانه دوست دارد و ساعتها وقتش را در تیکتاک و اینستاگرام میگذراند. حتی با گستره توجه کوتاه، نسل زد ویدیو را به اکثر قالبهای محتوایی دیگر ترجیح میدهد.
5. اصالت و صداقت برند اولویتتان باشد
نسل زد به یک قهرمان یا شخصیت برندِ تماموکمال نیازی ندارد؛ این نسل میخواهد که روایت برند شما صادقانه و بااصالت باشد و از کامل نبودن نترسد. به همین دلیل است که این نسل از ویدیوهای سوتی دادن، پشت صحنهها، مصاحبههای دوستانه با زبان محاوره لذت بیشتری میبرد؛ چرا که نقطه پررنگ همه این ماجراها برای این نسل، انسانی بودن ارتباط و واقعی بودن آن است.
حتی اگر بودجه شما زیاد است، کماکان به واقعی و صادق ماندن وفادار بمانید. به این فکر کنید که چگونه وایرالترین ویدیوهای اینستاگرام و تیکتاک، ویدیوهایی خانگی هستند که با گوشیهای ساده کاربران معمولی گرفته شدهاند.
6. مسئولیتپذیر، پاسخگو و شفاف باشید
در ادامه مورد قبلی، باید این را بدانید که نسل زد، همواره به دنبال حقیقت هستند. این نسل از مصرفکنندگان، به هیچ چیز به اندازه اعتبار و شفافیت شما اهمیت نمیدهند. جالب توجه است که وقتی به عنوان یک برند مرتکب اشتباهی میشوید، نسل زد -برخلاف نسلهای پیشین خودش- توانایی شنیدن توضیحات شما را دارد؛ مخصوصا اگر نشانی از مسئولیتپذیری یا تلاش برای تغییر را در شما ببیند.
7. اینفلوئنسرها را دست کم نگیرید
این مورد به نوعی، میتواند در ارتباط با همه موارد قبلی باشد. اینفلوئنسرها برای نسل زد مهم هستند؛ مخصوصا وقتی اینفلوئنسری تلاش میکند که موارد بالا را در کار خود حفظ کند، واقعی باشد و دغدغههای مشابه نسل زد از خود نشان بدهد. یکی از بهترین کارهایی که به عنوان یک برند میتوانید بکنید این است که به جای توزیع کالای خود بین اینفلوئنسرهای مختلف یا در نظر گرفتن اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان بخشی از کمپینتان، اینفلوئنسر را بهتنهایی در مرکز استراتژی قرار دهید.
اینفلوئنسر برای موفقیت، نیاز دارد که تسلط ویژهای روی این نسل داشته باشد. گزارشهای اخیر نشان میدهد که 24 درصد از زنان این نسل و 16 درصد از مردان این نسل، در تصمیمگیریهای خود توسط اینفلوئنسرها هدایت میشوند. فقط همانطور که گفته شد، مهم است که اینفلوئنسری که انتخاب میکنید، شفاف، معتبر، صادق و ترجیحا خودش جزو نسل زد یا نزدیک به آنان باشد.
8. UGC یا محتوای تولیدشده توسط کاربر را جدی بگیرید
میتوان گفت محتوای تولیدشده توسط کاربر، اغلب بهترین نتایج را با مشارکت نسل زد میگیرد. نسل زد نهتنها برای تجربه دیگر مشتریان (به دلیل سفارشی نبودن و واقعی بودن) ارزش ویژهای قائل است، بلکه خود نیز همواره حاضر است که در کمپینهای محتوای تولیدی توسط کاربر (UGC) شرکت کند. این نوع از محتوا، به نسل زد ثابت میکند که برند قصد دارد با مشتری ارتباط بگیرد و به تجربه او بها میدهد.
9. ادبیات نسل زد را به طور فعالانه مطالعه کنید
اگر آگاهی خوبی نسبت به پرسونای مخاطب/مشتری خود دارید و میدانید که مشتریان و مخاطبان اصلی شما بین 20 تا 26 سال دارند، آشنایی با ادبیات نسل زد برای شما یک ضرورت است. ادبیات نسل زد، همه آن چیزهایی است که بر او تاثیر میگذارد، او بر آن تاثیر میگذارد و همه چیزهایی که نسل زد میتواند با آن احساس همذاتپنداری کند. این ادبیات همواره تحت تاثیر اینترنت، دوستان و همسنوسالان و اتفاقات زندگی در حال تغییر است. پس بهتر است اصطلاحات نسل زد را به صورت سالانه دنبال کنید، بفهمید که چرا تا این اندازه میمها و ویدیوهای صادقانه با چاشنی طنز را دوست دارند و چگونه بین اجتماع خودشان، یکدیگر را پیدا میکنند.
10. نسل زدیها را استخدام کنید!
حقیقت این است که کار کردن با افراد نسل زد، چالشهای مخصوص خودش را دارد؛ اما اگر کارکنان یک برند، از جنس مشتریان آن باشند، بهترین راهحلها، محتواها، خدمات و کالاها توسط برندتان تولید میشود. داشتن نسل زد در کنار برند، نهتنها شما را از بینشهای خلاقانه و بیرون از چارچوب این نسل بهرهمند میسازد، بلکه در وهله بعدی جواب این سوال را خیلی زودتر به شما میدهد که «آیا یک نسل زدی حاضر است از برند من استفاده کند؟»
تجربه شما با این نسل از چه جنس است و اگر خودتان از نسل زد هستید، چه توصیههایی به برندها دارید؟