مارتک: معمولا توصیه میشود که رهبران کسبوکارهای دیجیتال از تحولات در جهان دیجیتال مارکتینگ همواره یک گام جلوتر باشند. این رهبران با بهرهگیری از پلتفرمهای جدید، تغییرات نیازهای مشتریان و پیشرفتهای فناوری را رصد میکنند و سع دارند تا کسبوکار خود را با آنها همسو کنند. یکی از این نوآوریها، استفاده از ابزار تازهای به نام MarTech Composable است که مجموعهای از برنامههایی است که طراحی انعطافپذیر دارند تا کارایی و تاثیر کمپینها و فعالیتهای بازاریابی را به حداکثر برسانند.
بنا به گزارش مجله فوربس،Composable یک استراتژی قدرتمند و انعطافپذیر برای طراحی و توسعه سیستمهای نرمافزاری است. این فناوری، ماژولاری مناسب برای کسبوکارها فراهم میکند. از آنجایی که این روزها شرکتهای بیشتری به دنبال راههایی برای بهینهسازی تجربه مشتریانشان هستند، از این برنامه استقبال گستردهای شده است. با این اوصاف در اینجا میخواهیم به بررسی دلایلی بپردازیم که نشان میدهند چرا رهبران کسبوکارهای دیجیتال بیش از گذشته به راهحلهای ترکیبپذیر یا به اصلاح Composable روی میآورند.
زمان سریعتر برای ارزشگذاری: راهحلهای MarTech Composable به دلیل توانایی در ادغام آسان با فناوریهای موجود، در بین رهبران دیجیتال محبوبیت پیدا کردهاند. سازمانها با استفاده از راهحلهای MarTech Composable میتوانند به سرعت به مزایای سرمایهگذاریهای خود پی برده و از آنها ارزشآفرینی کنند. با توجه به ماهیت انعطافپذیر راهحلهای ترکیبی، ادغامهای سریع بین سیستمهای متفاوت آسانتر و کارآمدتر از همیشه میشوند. این امر در نهایت منجر به صرف زمان کمتر برای توسعه، اجرای سریع برنامه همراه با بازگشت سرمایه بالاتر میشود. این معماری ماژولار و ادغام آسان به کسبوکارها اجازه میدهد تا فرآیند ارزشگذاری و بازگشت سرمایه را با سرعت بیشتری دنبال کنند و همین یکی از دلایل اصلی جلب توجه این نوآوری است.
علاوه بر این، از آنجایی که ابزارها در این بستر با یکدیگر ارتباط برقرار میکند، نقاط ادغام یکپارچهای ایجاد میشوند که در غیر این صورت، ساخت آن زمان بسیار بیشتری میبرد. اکنون کسبوکارها طیف گستردهای از گزینهها را پیشروی خود دارند که برای مرتفع کردن نیازهایشان بهینهسازی شدهاند و همزمان به کمک آنها میتوانند پلتفرمهای منسوخشدهای را که ارزشی ندارند حذف کنند.
انعطافپذیری و مقیاسپذیری: شرکتها اهمیت استفاده از یک سبد مارتک (ابزارهای بازاریابی دیجیتال) انعطافپذیر و مقیاسپذیر را درک میکنند، اما برای بسیاری از آنها پلتفرمهای فعلی محدودیتها و موانعی دارند که مانع از رشد آنها میشود. MarTech Composable اما راهحلی برای این مشکل ارائه میدهد. آنها با در نظر گرفتنAPI ها، ریزسرویسها (microservices) و محاسبات کاملا ابری طراحی شدهاند و سازمانها را قادر میسازند تا به پیشرفتهترین فناوریها با سرعت، قدرت و انعطاف بیسابقه دسترسی داشته باشند.
کسبوکارها دیگر به کمک راهحلهای ترکیبپذیر دیگر محدودیتهای استفاده از سبد فناوریهای بازاریابی سنتی و یکپارچه را نخواهند داشت؛ در عوض، آنها میتوانند از بهترین فناوریها استفاده کنند و راهحلهایی را انتخاب کنند که برای نیازها و اهداف تجاری خاص آنها بیشترین کارایی را داشته باشند. در نتیجه، سازمانها میتوانند با سرعت قابلتوجهی توسعه یافته و با تحولات حوزه تکنولوژی سازگار شوند. این مزایا در نهایت چابکی لازم را برای شرکتها به منظور ماندن در میدان رقابت در این اقتصاد دیجیتال را فراهم میکند.
شکستن انبار دادهها: یکی دیگر از مزایای مهم راهحلهای MarTech Composable، توانایی آنها در شکست انبار دادهها (Breaking the Silos) هم از نظر فرآیند و هم از نظر داده است. این امر زمانی محقق میشود که این ابزارها به طور یکپارچه در کنار هم قرار گیرند و به شرکت اجازه دسترسی و فعال کردن یک دیدگاه مشتری واحد موسوم به single customer view را میدهند. یک منبع خاص و منحصر بهفرد، پیچیدگی را کاهش میدهد و فعالسازی دادهها را در چندین مورد تجاری تست و یادگیری را تسهیل میکند. این سبد فناوری مدولار، تیمهای بازاریابی را قادر میسازد تا به سرعت به نیازهای متغیر مشتری پاسخ دهند و به سازمانها اجازه میدهد تا سریعتر با تحولات سازگار شوند و رقابتی باقی بمانند.
کسبوکارها با MarTech Composable، از درک 360 درجهای از مشتریان خود و فعالسازی دادهها در طول چرخه بازاریابی لذت میبرند. با فعال کردن دادهها از یک نمای مشتری منفرد در طول تجربه مشتری، راهحلهای ترکیبپذیر، کسبوکارها را قادر میسازد تا تجربیات یکپارچه را در سراسر کانالهای خود ارائه دهند و توانایی آنها را برای ارائه تجربیات شخصیشده افزایش دهند.
مسیر آینده
ظهور فناوری دیجیتال به طور اساسی نحوه عملکرد و توسعه سازمانها را تغییر داده است. بنابراین، یک سبد فناوری بازاریابی استراتژیک برای کسبوکارها برای حفظ رقابت خود بسیار مهم شده است. یکی از امیدوارکنندهترین پیشرفتها در این فضا، Composable MarTech است که به شرکتها انعطافپذیری، سرعت و بازگشت سرمایه بیشتری را در هنگام ساخت سبد فناوری خود ارائه میدهد.
Composable MarTech به کسبوکارها این امکان را میدهد که بهترین راهحلها را از چندین فروشنده انتخاب و ادغام کنند و به آنها امکان میدهد پشته فناوری خود را با نیازهای خاص خود تنظیم کنند. این رویکرد همچنین به شرکتها اجازه میدهد تا به سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهند، زیرا میتوانند به راحتی اجزای سبد خود را بدون نیاز به بازسازی کامل آن اضافه یا حذف کنند.
علیرغم مزایای این فناوری هنوز برخی از چالشهای مرتبط با Composable MarTech وجود دارد که باید قبل از اینکه به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، نیاز به حکمرانی مناسب و تخصص MarTech وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که اجزای درست انتخاب شده و به طور موثر یکپارچه شدهاند.
سازمانها همچنین برای مدیریت موفقیتآمیز چالشهای حاکمیتی، باید اهداف روشنی ایجاد کرده، کانالهای ارتباطی کارآمدی را فراهم کنند و فرهنگ یادگیری مستمر را ترویج کنند. عدم وجود تخصص کافی را میتوان با کمک شرکای خارجی مناسب، مانند آژانسها و حتی ارائهدهندگان MarTech برطرف کرد.
به طور کلی، در حالی که چالشهای مرتبط با Composable MarTech وجود دارد، مزایای آن، این نوآوری را به یک گزینه جذاب و استراتژی مطمئن برای کسبوکارهایی تبدیل میکند که به دنبال انعطافپذیری و چابکی بیشتر سبد فناوری هستند. با حاکمیت مناسب و تخصص کافی در زمینه مارتک، شرکتها ممکن است این استراتژی را برای ایجاد راهحلهای مؤثری اتخاذ کنند که نیازهای خاص آنها را برآورده میکنند.