مارتک: این روزها انقلاب هوش مصنوعی در حال وقوع است. مردم همهجا در مورد ChatGPT،OpenAI حرف میزنند و اینکه چگونه هوش مصنوعی جهان را تغییر میدهد. بازاریابی هم از هزاران حوزهای که هوش مصنوعی بر آن اثر خواهد گذاشت، مستثنی نیست. در میان تلاش برای درک تواناییهای شگفتانگیز هوش مصنوعی، بازاریابان با یک سوال اساسی مواجه می شوند که بررسی آن کمی دلهرهآور است: آیا این پایان راه بازاریابی به آن شکلی است که ما میشناسیم؟ بدون تردید، هوش مصنوعی رویکردهای بازاریابی را تغییر میدهد. در اینجا مواری در این زمینه را بررسی میکنیم که باید بدانید تا بهروز بمانید و برای آنچه در پیشرو دارید، آماده شوید.
آیا میخواهید یک استراتژی یا یک کلمه کلیدی برای کسبوکارتان بسازید، یک شرح شغل برای استخدام نیروی کار جدید ایجاد کنید، یا یک نسخه برای یک صفحه لندینگ وبسایتتان بنویسید؟ هوش مصنوعی بلافاصله و بدون زحمت تمام این کارها را برای شما انجام میدهد. جای تعجبی نیست که بازاریابان نگران این هستند که هوش مصنوعی بسیاری از بخشهای بازاریابی را منسوخ کند، اما قبل از اینکه نگران شوید، به یاد داشته باشید که این اتفاقها در گذشته هم افتادهاند: کارکرد پست با ظهور ایمیل مختل شد، دفترچه تلفن با جستجوی آنلاین جایگزین شد، روزنامهها و مجلات تا حد زیادی با رسانههای اجتماعی جایگزین شدند و بازاریابی تلفنی با بازاریابی پیامکی جایگزین شد. هوش مصنوعی نوآوری بعدی صنعت تکنولوژی است که به طور اساسی رویکردهای بازاریابی را تغییر خواهد داد.
در حال حاضر تکامل سریع هوش مصنوعی تغییرات زیادی در بازاریابی ایجاد کرده است، اما هنوز چندین پایه اساسی وجود دارد که در برابر زمان مقاومت میکنند. در اینجا یک پیشنمایش سریع ارایه میشود تا به شما دیدگاهی بدهد تا بدانید که چطور به آینده بازاریابی در جهانی تحت سلطه هوش مصنوعی فکر کنید.
موتورهای جستجو
جستجو در گوگل برای یافتن اطلاعات یا پاسخ به سوالاتتان به زودی به اندازه ورق زدن صفحات زرد برای یافتن یک بنگاه تجاری قابلاعتماد از رده خارج خواهد شد. مردم سوالاتشان را از هوش مصنوعی میپرسند و پاسخهای خاص، متنی و دقیق دریافت میکنند. حتی میتوانید از هوش مصنوعی بخواهید پاسخی را روشن کند یا گزینههای بیشتری ارائه دهد. پس زمان آن رسیده است که در استراتژی سئو و محتوای خود تجدید نظر کنید.
تولید محتوا
در حال حاضر فرآیند تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی، بسیار سادهتر و سریعتر است. اگر به محتوای بیشتری نیاز داشته باشیم، استفاده از هوش مصنوعی میتواند منجر به انفجاری از محتوا بشود. اکنون ابزارهایی وجود دارند که قادر به ایجاد مقالات کامل، اسلایدها، ویدیوها و حتی بازتولید صدای افراد هستند. این ابزارها سریع، مقرون بهصرفه و بسیار دقیق هستند.
تحلیل دادهها
فکر میکنید استفاده از حجم انبوهی از ورودیها و اطلاعات و درک آنها پیچیده و زمانبر است؟ هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل دادهها، ارائه راهحل، حتی تجزیه و تحلیل و پیشبینی را آسانتر میکند. به این ترتیب دادهها و اطلاعات شما بدون هیچ تلاش یا هزینه زیادی، در سطح تازهای از پیچیدگی قرار میگیرند.
رفتار مصرفکننده
در سالهای اخیر تغییرات زیادی در تعاملات و سبک زندگی مردم ایجاد شده است، اما بسیاری از افراد هنوز هم مثل قبل رفتار میکنند؛ ما هنوز احساساتی، غیرمنطقی و انسانی هستیم. این به معنای آن است که اصول بازاریابی همچنان یکسان عمل میکنند و فقط مکانیسم تغییر کرده است. مصرفکنندگان همچنان به دنبال راهنمایی، تایید و توصیه به یکدیگر خواهند بود. ایجاد مکالمات، ارتباطات و شبکهسازی هنوز یک رویکرد هوشمندانه و قابلاعتماد است.
رهبری فکری
هیچکدام از ابزارهای هوش مصنوعی کاملا هشیار نیستند؛ این بدان معناست که هنوز هوش مصنوعی قادر به تجربه آگاهانه نیست. بنابراین بیشتر آنچه در آینده نزدیک از هوش مصنوعی خواهیم دید، بستهبندی مجدد، هدفگذاری دوباره و بازگرداندن افکار، ایدهها و محتوای موجود است. رهبری فکری همچنان در قالب ایدههای بدیع و خلاقانه اهمیت دارد. هر بازاریاب باید به دنبال ایجاد و توزیع رهبری فکری باشد تا در این دریای بیکران، برجسته شود.
نام تجاری
هیچ چیز بهتر از داشتن یک برند قدرتمند برای کسبوکارها نیست. ساختن یک برند قابلاعتماد و مطلوب همچنان چالشبرانگیز، زمانبر و پرهزینه است. بازاریابان باهوش باید به سرمایهگذاری خود در ساخت برند ادامه دهند.
هوش مصنوعی جایگزین بازاریابان خواهد شد؟
هوش مصنوعی نحوه انجام بازاریابی را به طرز چشمگیری تغییر خواهد داد. هوش مصنوعی، تلاشها برای بازاریابی را آسانتر، سریعتر، ارزانتر و بهتر میکند. البته این مزایا هزینههایی را هم در پی خواهند داشت که از آن جمله میتوان به جایگزینی بسیاری از ابزارهای خاص و تغییر نقشهای خاص، اشاره کرد. شکی نیست که برخی از نقشهای بازاریابی – به ویژه در تیمهای کوچک با منابع محدود- توسط هوش مصنوعی، بیهوده خواهند شد. با این حال، هوش مصنوعی به همان اندازه که به تفکر انتقادی و بررسی مناسب برای حفظ کیفیت و یکپارچگی آنچه تولید میکند، نیاز دارد؛ برای ورودی و راهنمایی هم به مغزی خلاق نیاز دارد.
هر تیم بازاریابی موفقی از هوش مصنوعی در فناوری و فرآیندهای خود استفاده میکند تا کارایی، خلاقیت و بهرهوری خود را به حداکثر برساند. با انجام این کار، نسل جدیدی از بازاریابان راهی بازار میشوند که میدانند چگونه هوش مصنوعی را برای تولید داراییهای بازاریابی بهتر با سرعتی بیسابقه شکل دهند.
حالا یک سوال مهم وجود دارد که هر مدیر بازاریابی باید به آن فکر کند: آیا تیم بازاریابی شما از هوش مصنوعی استفاده میکند؟
اگر جواب را نمیدانید، بهتر است زودتر پاسخ آن را پیدا کنید. مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی بسیار زیاد است، اما خطرات آن هم باید درک و کنترل شوند. این وظیفه شماست که به تیم خود کمک کنید تا بفهمند چگونه و کجا از آن برای ایجاد بازاریابی قدرتمند استفاده کنند. این پایان یک دوره نیست، اما ادغام هیجانانگیز خلاقیت انسانی و فناوری پیشرفته، نحوه ارتباط ما با مشتریان را متحول خواهد کرد.