مارتک: این روزها استفاده از فناوریهای پوشیدنی محبوبیت زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است و دیگر کمتر کسی از دیدن لباسها و ساعتهای هوشمند شگفتزده میشود. بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی Granview، تخمین زده میشود که اندازه بازار جهانی فناوریهای پوشیدنی تا پایان سال 2023 به 91/71 میلیارد دلار برسد.
در حال حاضر انواع مختلفی از فناوریهای پوشیدنی در میان کاربران مورد استفاده قرار میگیرند؛ از جمله ساعتها، ردیابهای تناسب اندام، عینکها، لباسها، ایمپلنتها و وصلههای هوشمند. درست به همین دلیل است که این فناوریها و گجتها به خوبی وارد زندگی روزمره افراد شده و نقش مهمی برای برندها و کسبوکارها پیدا کردهاند.
دغدغهای جدی برای امنیت دادهها
در این میان امنیت دادهها نگرانی بزرگی در استفاده از فناوریهای پوشیدنی است. دستگاههای پوشیدنی میتوانند طیف گستردهای از دادههای شخصی، از جمله اطلاعات سلامتی و تناسب اندام، دادههای موقعیت مکانی و سایر اطلاعات حساس را جمعآوری و ذخیره کنند. اگر این دادهها در صورت عدم تامین امنیت کافی، میتوانند در معرض هک یا سایر خطر دسترسی غیرمجاز قرار بگیرند.
برای رفع این نگرانی، تولیدکنندگان گجتهای پوشیدنی باید اقدامات امنیتی قوی مانند رمزگذاری و اهحراز هویت دو مرحلهای را اجرا کنند و کاربران برای محافظت از دادههای خود، اقداماتی مانند استفاده از رمزهای عبور قوی و اجتناب از شبکههای وایفای عمومی را انجام دهند.
برندها و داستانسازی از محصولات خود
بسیاری از برندهای پوشاک در تلاشند تا جای خود را در این بازار نوظهور مستحکم کنند و در همین راستا محصولات متنوعی را هم طراحی کردهاند. به طور مثال برند نایک طیف وسیعی از کفشهای هوشمند و ردیابهای تناسب اندام را وارد بازار کرده است که برای کمک به افراد در ردیابی تمرینات و بهبود عملکردشان طراحی شدهاند. برند مطرح Levi’s نیز یک ژاکت هوشمند را طراحی کرده است که با تکیه بر فناوری گوگل به کاربران این امکان را میدهد تا گوشیهای هوشمند خود را با حرکاتی مانند کشیدن دست روی آستین ژاکت کنترل کنند. همچنین برند رالف لورن یک پیراهن هوشمند تولید کرده است که میتواند دادههای بیومتریک کاربر مانند ضربان قلب و ریتم تنفس را ردگیری کرده و بازخورد عملکرد تمرینی کاربر را ارائه دهد. تویوتا نیز از عینکهای هوشمند واقعیت افزوده رونمایی کرده است که برای ارائه دستورالعملها و اطلاعات به موقع به کارگران تعمیر و نگهداری، در مورد وسایل نقلیهای که روی آنها کار میکنند، مورد استفاده قرار میگیرند. برند Fashion Discovery Labs با استفاده از فناوری گوگل یک عینک طراحی کرده است که به فرد امکان میدهد از هر لباس، اکسسوری یا کفشی که پوشیده است، عکس بگیرد و از فناوری تشخیص تصویر برای جستجوی محصولات مشابه و نمایش نتایج برتر جهت خرید استفاده کند.
بهبود روابط کاربران با کسبوکارها
تاثیر فناوریهای پوشیدنی بر روابط و تعاملات کاربر با کسبوکارها نیز از موارد قابلتوجه در این زمینه است. فناوریهای پوشیدنی میتوانند با ایجاد دسترسی کسبوکارها به دادههای فوری درباره مشتریانشان، آنها را قادر سازند تا بازاریابی و ارتباطات خود را طوری شخصیسازی کنند که پیش از این امکانپذیر نبوده است. به عنوان مثال، بخش مراقبتهای بهداشتی که یکی از پذیرندگان اولیه این فناوری بوده است، به مخاطبان/متخصصان پزشکی این امکان را می دهد تا اقدامات فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و سایر کارهای مشابه را به صورت آنی ردیابی کنند. چنین نظارت پزشکی باعث افزایش تعامل بین برندها و مشتریان شده است.
دادههای آنی میتوانند به هدفگیری موثرتر و تجربه بهتر مشتری منجر شوند. با این حال، برای کسبوکارها ضروری است که در مورد استفاده از فناوری پوشیدنی شفاف عمل کنند و به کاربران اطمینان بدهند که از دادههایی که جمعآوری میکنند، به شکل مسئولانه و اخلاقی استفاده خواهند کرد.
بازاریابی هدفمند
بازاریابان به شیوههای مختلفی میتوانند از فناوریهای پوشیدنی برای بهبود اهداف خود استفاده کنند که بعضی از مهمترین آنها را در اینجا میخوانیم:
شخصیسازی: گجتهای پوشیدنی میتوانند دادههای آنی درباره مکان، فعالیت و اولویتهای مشتری را به بازاریابان ارائه دهند که این اطلاعات میتوانند برای ارائه محتوا و پیشنهادات شخصیشده استفاده بشوند.
ردیابی سلامت و تناسب اندام: اگر مشتری از یک ردیاب تناسب اندام یا سایر دستگاههای پوشیدنی برای نظارت بر سلامت و تناسب اندام خود استفاده میکند، دادههای هر کدام از این دستگاهها میتوانند توسط بازاریابان برای ارائه محتوای هدفمند و پیشنهادات مرتبط با سلامت و تندرستی استفاده شوند.
دستیارهای صوتی: بسیاری از دستگاههای پوشیدنی از دستیارهای صوتی هوشمند مانند سیری یا الکسا استفاده میکنند که میتوانند بر اساس علایق و ترجیحات مشتری،برای ارائه محتوا یا توصیههای شخصی استفاده شوند.