مارتک: با دسترسی فراگیر به ابزار ChatGPT، آینده جستجوی اینرنتی از ابعاد مختلفی بررسی شده است؛ نقطه اشتراک تمام این تحلیلها اما آن است که بیشک تحولات سریعی پیشروی ابزارهای جستجو قرار دارد و نتیجه این تحولات، ارتقای نتایج جستجو خواهد بود. استفاده از «مدلهای زبان بزرگ» مانند مدلهای توسعهیافته توسط ChatGPT بر جستجوی سنتی تأثیر میگذارد. در این واقعیت شکی وجود ندارد. در همین راستا وبسایت martech.org در یادداشتی به بررسی این تغییر پارادایم در جستجوی اینترنتی پرداخته است. بنا بر این یادداشت، برنت راموس، مدیر محصول برای جستجو در Adswerve بر این باور است که «ما در پرتگاه این مرز جدید برای ابزارهای جستجو هستیم که در نهایت بهتر خواهد بود. من دیدگاه بدبینانهای به این تحولات ندارم و برعکس، بسیار مشتاقانه منتظر آن هستم.»
راموس تأکید میکند: «ما در روزهای اولیه این تحولات هستیم و ما هنوز نمیدانیم در ادامه مسیر چه چیزی پیشروی ما قرار خواهد گرفت. با این حال باید به یک تجربه جستجوی جدید، فراگیرتر و تعاملی خوشبین باشیم. من فکر میکنم که ابزارهای جدید، الگوی درک ما از جستجوی امروزی را تغییر میدهد، زیرا به محض اینکه Bard را وارد کردید، شاهد تغییرات عظیمی در نتایج جستجو و استقبال کاربران شدیم.»
از سوی دیگر همانطور که انتظار میرود، بسیاری از کاربران جستجوی گوگل ابتدا به پاسخ پرسش خود که توسط Bard ایجاد شده است، نگاه میکنند. آنها لزوما برای مشاهده پیوندها یا حتی پاورقیهایی که نشان میدهند این چتبات هوش مصنوعی اطلاعات خود را از کجا پیدا کرده است، توجهی نشان نمیدهند. پیشبینی میشود که الگوی جدیدی از برای نتایج پولی ایجاد شود، بنابراین به جای داشتن تعداد زیادی پیوند برای کلیک کردن در قالب فهرست، شاهد ظهور قالبهای جدید خواهیم بود.
البته سوالی که هنوز به آن پاسخ داده نشده، این است که این تجربه جدید در نهایت چگونه خواهد بود. راموس معتقد است ما در سفری برگشتناپذیر هستیم. او تاکید میکند: «تکنولوژی به ندرت از مسیر خود عقب مینشیند. بنابراین میدانیم که این تحول، به یک پارادایم جدید تبدیل میشود و جستجو را به این قلمرو جدید منتقل میکند. در طولانی مدت، میتوان انتظار داشت که راههای جدید تبدیل و روشهای جدید قالببندی ظهور کنند.»
در حالی که برخی نگران این هستند که اگر کاربران بتوانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را به طور مستقیم از هوش مصنوعی دریافت کنند، راموس اصرار دارد که این امر، پدیده جدیدی نیست. ما پیش از این نیز از این دست تحولات در شبکههای اجتماعی دیدهایم، درست است؟ مردم به جای اینکه وارد صفحه واقعی و اصلی شوند، به ویژه برای تجارت الکترونیک، بیشتر در خود کانال اجتماعی درگیر میشوند. راموس رقابت بین Bard گوگل و هوش مصنوعی مبتنی بر ChatGPT بینگ را مثبت میداند و میگوید که ما میخواهیم رقابت واقعی را در بازار ببینیم؛ بازاری که سرشار از نوآوری است.