مارتک: چشمانداز صنعت مارتک به سرعت در حال تغییر است و راهکارهای متنوع فناوری بیوقفه وارد بازار میشوند. فناوری که پیش از این ابزاری نوآورانه یا آزمایشی در نظر گرفته میشد، در حال رسیدن به نقطهای است که به طور قابلتوجهی «بازگشت سرمایه» را تضمین میکند و به ابزاری کلیدی برای باقی ماندن در عرصه رقابت میان شرکتها بدل شده است.
در گزارشی تحت عنوان «بازار مارتک 2021-2022» که توسط دو موسسه «مارتک اینتلیجنس» و «مور کینگستون اسمیت» ارایه شده، تاکید شده است که تا حالا پذیرش فناوری جدید اغلب حول محور نوآوری و آزمون و خطا بوده، اما اکنون در هسته اصلی بازاریابی قرار دارد. به عنوان مثال، استفاده از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) در بسیاری از کسبوکارها میتواند بازاریابی را به روشهای مختلفی بهینه و خودکار کند که انسانها به سادگی نمیتوانند مشابه آن را انجام دهند.
با تسریع روند تحول دیجیتال در طول همهگیری ناشی از شیوع کرونا، فناوری بازاریابی برای تجارت، رویدادهای مجازی و تلاش برای همگام شدن با ترجیحات مشتریان، ضروریتر از همیشه شده است. در نظرسنجی انجام شده توسط نویسندگان این گزارش، توسعه استراتژی مارتک و هوش تجاری دو عامل اساسی در مارتک هستند که سازمانها بیشتر قصد دارند روی بهبود آنها تمرکز کنند که به ترتیب 50 و 41 درصد آرای پاسخدهندگان را دربرمیگرد. این دو عامل به خوبی با هم همراه هستند؛ هوش تجاری و تحقیقات در خصوص رقبا برای برنامهریزی استراتژی بازاریابی اساسی است و برنامهریزی و استراتژی یکی از زمینههای کلیدی برای بهبود بازار است. نکته قابلتوجه دیگر در این نظرسنجی آن است که25 درصد از پاسخدهندگان، استراتژی و طراحی بازاریابی «همه کانالها» را بهعنوان یک حوزه کلیدی انتخاب کردهاند و این نشاندهنده تغییر تفکر بازاریابان از «چند کانال» به «همه کانال» است. این موضوع به معنای همگامی با رفتار مشتری برای حضور در کانالهایی است که انتخاب میکنند و برای جمعآوری دادهها از این کانالها.
در همین حال، به نظر پاسخدهندگان انتخاب مدیریت نوآوری به میزان 24 درصد نیازمند همگام شدن با پیشرفتهای فناوری است که احتمال دارد بازاریابی شما را به سطح دیگری ارتقا دهد. در نگاه اول، گنجاندن اینترنت اشیا (IoT) توسط 66 درصد از پاسخدهندگان در استراتژیهای بازاریابی، ممکن است تعجبآور به نظر برسد، اما این بازتابی از افزایش استفاده از پلتفرمهای تجربه دیجیتال (DXP) است که در میان مشتریان رایج است. بازاریابان اذعان داشتند که DXPها را در سال گذشته به مجموعه خود اضافه کردهاند یا برای افزودن آن در یک سال آینده برنامهریزی کردند.
از سوی دیگر بازاریابان تمرکز زیادی بر ایجاد پل ارتباطی با تجربه فیزیکی و دیجیتالی و همچنین ایجاد ارتباط بیشتر با مشتریان دارند. گزارش MarTech Alliance 2021 CX Trends نشان داد که نیاز به ارائه تجربیات مشترک با مشتریان، تمرکز شماره یک برای بازاریابان در آینده نزدیک است.
این گزارش همچنین نشان میدهد که AR/VR/ER در حال حاضر توسط 46 درصد از پاسخدهندگان استفاده میشود. این حوزهای است که فیسبوک به تازگی در آن سرمایهگذاری کرده است و مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت، از ترکیب AR و VR به عنوان «پلتفرم رایانشی بزرگ بعدی» یاد میکند. همکاری اخیر متا با Ray-Ban روی طیف وسیعی از عینکهای هوشمند، یکی از نمونههای این موضوع است. در حالی که این واقعیت که بیش از ده هزار کارمند متا روی AR/VR کار میکنند، بر اهمیت این فناوری برای فیسبوک تأکید میکند .
روند دیگری که در این گزارش به آن پرداخته شده، استفاده گستردهتر از شبکههای مجازی از سوی بازاریابان است. بنا بر این گزارش،70 درصد از بازاریابان در یک سال گذشته پلتفرمهای مدیریت رسانههای اجتماعی را به مجموعه بازاریابی خود اضافه کردهاند. این امر نشاندهنده اهمیت درک تغییر ترجیحات مشتریان در طول همهگیری کووید-19 است .رسانههای اجتماعی همواره منبع اطلاعاتی مفیدی برای بازاریابان بودهاند که به عادات مشتری نگاه میکنند، اما از آنجایی که همهگیری منجر به تغییرات سریع در رفتار مشتری شد، گوش دادن اجتماعی برای یادگیری در مورد عادات و ترجیحات مشتری حیاتی شده است.
در میان ابزارهایی که سازمانها قصد دارند در یک سال آینده اضافه کنند، بیشترین سرمایهگذاری در تجارت دیجیتال 43 درصد، پلتفرمهای تجربه دیجیتال 34 درصد، تجزیه و تحلیل بازاریابی 30 درصد و پلتفرمهای داده مشتری 30 درصد خواهد بود.
این گزارش همچنین تاکید میکند که یک مشکل رایج برای بازاریابان که توسط برخی از این فناوری به آن پرداخته میشود، نیاز به اندازهگیری و نشان دادن «بازگشت سرمایه» موسوم به ROI از فعالیتهای بازاریابی است. گزارش بازاریابی دادهمحور Martech allianceنشان داد که اندازهگیری ROI مانع شماره یک برای دستیابی به ابتکارات بازاریابی دادهای است که مدیریت ضعیف داده و کیفیت پایین داده مشکلات مهم دیگر آن هستند.
سرمایهگذاری در CDPها به دلیل این چالشهای بازاریابی داده و همچنین نیاز به استفاده از این دادهها برای ارائه یک تجربه مشتری بهبود یافته است. 69 درصد از CMOها در این نظرسنجی اعلام کردند که CDPها را وسیلهای کارآمد برای ارائه این تجربه میدانند. افزایش استفاده ازDXPها نیز روند نوظهور دیگری است که در استراتژیهای بازاریابی به چشم میخورد. DXPها برای مدیریت دادههای مشتری و شخصیسازی محتوا در طیف وسیعی از پلتفرمها و دستگاهها استفاده میشوند. این فضایی است که شاهد سرمایهگذاری قوی است، از جمله سرمایهگذاری اخیر 1.2 میلیارد دلاری در Sitecore، با پیشبینی افزایش ارزش بازار DXP تا سال 2028 به 16 میلیارد دلارDXP ها به بازاریابان این امکان را میدهند که بیشتر از مزایایCMS بهرهمند شوند، تجربیات و دادهها را در کانالهای خود ارائه و مدیریت کنند. وقوع همهگیری و تغییر رفتار مشتریان، استفاده از این فناوری را برای بازاریابان ضروریتر از همیشه میکند.