مارتک: پیادهسازی یک پلتفرم داده مشتری (CDP) برای هر سازمانی با هر اندازهای، میتواند پیچیده باشد؛ در نتیجه مهم است که اجزای کلیدی این پلتفرم را در هر مرحله از فرآیند، در ذهن خود مجسم کنید. دادهها محوریت CDP را در اختیار دارند؛ بنابراین مسائل مربوط به کیفیت داده و منابع داده بسیار اهمیت دارد، اما در مقیاس بزرگتر، هر سازمان همچنین باید در نظر بگیرد که چه کسی و چرا از CDP استفاده میکند. وبسایت MarTech به تازگی تعدادی از کارشناسان را گرد هم آورده است تا در مورد مهمترین اجزای فرآیند ساخت و اجرای CDP بحث کنند. برخی از جالبترین نتایج این هماندیشی را در اینجا میخوانیم:
دو جز مهم CDP
گاوین استی، مدیر فنی Appnovation معتقد است که فرآیند پیادهسازی CDP شبیه به ساندویچ است. او در این مورد میگوید: «من دوست دارم این فرآیند را به عنوان یک ساندویچ در نظر بگیرم؛ جایی که اطلاعات مشتری در وسط آن ساندویچ زندگی میکند، اما شما نمیتوانید بدون قطعات بیرونی (آنها را در کنار هم نگه دارید) پر کنید؛ چرا که در دستان شما از هم فرو میپاشد. دو «تکه نان»؛ یعنی پردازش داده از یک طرف و از طرف دیگر فعالسازی، این ساندویچ را شکل میدهند.»
این دو بخش با دو سوال اصلی در مورد ایجاد پروفایل مشتری مطابقت دارند. ابتدا اینکه چگونه دادهها وارد پروفایل میشوند؟ دوم اینکه با دادهها چه کاری انجام میشود تا قابل اجرا و مفید باشد؟ گاوین استی، مدیر فنی Appnovation همچنین گفت: «اگر بهترین پایگاه داده مشتریان در جهان را دارید و همچنان نمیتوانید کاری با آن انجام دهید که واقعا برای کسبوکار شما ارزشمند است، هیچ بهرهای از آن نمیبرید.»
درک کاربرد CDP برای افراد
عامل کلیدی دیگر، درک تیمی است که از این پلتفرم استفاده خواهند کرد. برای اینکه بازاریابان بیشترین بهره را از CDP ببرند، باید با در نظر گرفتن این اهداف کار خود را پیش ببرند. برایان میترکو، مشاور ارشد بخش CDPها در Bounteous میگوید: «رویکرد مبتنی بر بازاریابی بیشتر بر فعالسازی متمرکز است؛ اینکه مشتری چه مسیری را طی کرده است؟ چگونه این دادهها را فعال میکنیم و چگونه آنها را مطابقت میدهیم؟ چگونه نتایج را گزارش میکنیم؟»
مشتریان خود را فراموش نکنید
هنگامی که یک سازمان در مورد پیادهسازی یک فناوری جدید تصمیم میگیرد، نمیتواند به چالشهای اقتصادی بزرگتر فکر نکند. در شرایطی مانند زمان رکود اقتصادی یا اوج همهگیری کووید-19 در سال 2020، شرکتها باید وفادارترین مشتریان خود را حفظ کنند و بر سر آن بجنگند. حفظ و تمرکز بر مشتریان وفادار نیز در اتخاذ و اجرای راهکارهای درست CDP اهمیت دارد.
الکس دال کانتو، مدیر ارشد بازاریابی محصول Acquia این سوال کلیدی را میپرسد که: «در چه برنامههایی میتوانم سرمایهگذاری کنم که باعث شود وفادارترین مشتریان من در این دوران پرتلاطم با من بمانند؟ چه چیزی به من کمک میکند تا سهم کیف پول را در آن پایگاه مشتری حفظ کنم و در نهایت مدافعان قویتری بسازم تا به ما کمک کنند که زمانی که در بحران هستیم، کنار ما بمانند؟»
او همچنین میافزاید: «برای درک اینکه وفادارترین مشتریان چه کسانی هستند، چگونه میتوانید به بهترین شکل با آنها تعامل داشته باشید و نیازهای آنها را در لحظه درک کنید، یک CDP هسته اصلی است. نیازهای مشتریان به اندازه نیازهای سازمانی که CDP را اجرا میکند، اهمیت دارند. هنگام ایجاد و اجرای CDP برای تیم خود، هر دوی آنها را به عنوان اجزای اصلی در نظر داشته باشید.»