مارتک- سارا جمالآبادی: این روزها بسیاری دنبال دورههای آموزشی در زمینه دیجیتال مارکتینگ میگردند. اگر شما هم جزو این افراد باشید، میدانید که به قدری این کلاسها زیاد و متنوع هستند که دست بازی در انتخاب آنها دارید؛ اما مسئله این است که هزینه ثبتنام اغلب آنها بسیار بزرگتر از جیب ماست!
گزارشی که میخوانید، نتیجه گشت و گذار ما در میان این کلاسها و آموزشگاهها از نظر هزینهای است که دارند و به محتوای ارائه شده در آنها نپرداختهایم.
هزینه: ۱۴ میلیون، با تخفیف ۱۲ میلیون
آکادمی پویا اندیش، یکی از این آموزشگاههایی است که دوره دیجیتال مارکتینگ برگزار میکند، به دو صورت خصوصی و عمومی. هزینه دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ خصوصی در این آموزشگاه ۱۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بوده که در حال حاضر با تخفیف ۱۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان شده است.
جلسات عمومی شامل ۱۲ جلسه ۳ساعته هستند و میتوانید هزینه آن را در اقساط ۶ میلیون و ۸۸۰ هزار تومانی هم پرداخت کنید، ولی در صورت پرداخت کامل، از تخفیف ۶ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بهرهمند میشوید؛ یعنی یک قسط آن را نمیدهید.
اما جلسات خصوصی شامل ۱۰ جلسه ۳ساعته و هزینه آن ۱۲ میلیون و ۸۸۹ هزار تومان است که گویا شامل اقساط هم نمیشود؛ چون توضیحی در این باره وجود ندارد.
هزینه: ۷ میلیون در کلاس نیمه خصوصی
مجتمع فنی تهران، شعبه نیاوران، دورههای ۵۰ ساعته دیجیتال مارکتینگ را با هزینه ۶ میلیون و نهصد هزار تومان برگزار که شامل تخفیف ۶۰۰ هزار تومانی هم شده است.
تعداد شرکتکنندگان حاضر در کلاسها هم ۴ نفر اعلام شده است که در واقع نیمهخصوصی به حساب میآید.
شعبه میرداماد این آموزشگاه هم همین دورهها را با همین هزینه برگزار میکند، اما تا چندی پیش دوره آنلاین را هم با هزینه نزدیک به ۳ میلیون برگزار میکرد که فعلا «موجود نیست.»
تخفیفِ ۸ میلیونی
آکادمی دیگری با نام نوین اعلام کرده است که یک دوره ۱۵۰ساعته را که قیمت ۱۳ میلیون تومانی دارد، آنها تنها با هزینه نزدیک به ۵ میلیون تومان ارایه میدهند.
آنها مدعی هستند که این آموزشگاه کاملترین دوره دیجیتال مارکتینگ را برگزار میکند و به ثبتنام کنندگان این نوید را میدهند که میتوانند پس از شرکت در این دوره، یک کسب و کار را از صفر راهاندازی کنند و…همچنین به بازار کار معرفی شوند.
سرمایهگذاری برای مدرک معتبر دانشگاهی
آموزشگاه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هم این دوره را با عنوان «دوره کوتاه مدت بازاریابی دیجیتال» ارایه میکند و گواهینامه همین دانشگاه را هم به افراد در پایان دوره میدهد.
هزینه دورههای بازاریابی دیجیتال در این دانشکده هم عنوان جالبی دارد: «مبلغ سرمایهگذاری در دوره» که برابر ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
هزینه دایرکت، تماس بگیرید!
در این میان آموزشگاههای زیادی هستند که هزینه را در هیچکدام از کانالهای اطلاعرسانی خود خود اعلام نکردند و باید حتما با آنها تماس بگیرید، یا درخواست کنید و فرم پر کنید تا هزینه را به شما اعلام کنند.
آکادمی «دهبان» خود را اولین مؤسسه آموزش دیجیتال مارکتینگ در ایران، معرفی میکند و این امکان را به ثبتنام کنندگان میدهد که برای ارزیابی کلاس، یک جلسه را به صورت رایگان شرکت کنند.
اگر به سایت و اینستاگرام این آکادمی مراجعه کنید، نمیتوانید هزینه کلاسها را پیدا کنید. این اطلاعات به صورت خصوصی و با تماس مستقیم به شما اعلام میشود.
آموزشگاه فنی-حرفهای آریا تهران هم همین وضعیت را دارد و با مراجعه به این سایت در قسمت هزینه کلاسها نوشته شده: «برای اطلاع از هزینه کلاس دیجیتال مارکتینگ میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید.»
البته بعد از تماس خبرنگار «مارتک»، گفته شد که این کلاسها برگزار نمیشود و هزینهای هم که در دورههای پیش دریافت میشد، اعلام نشد و البته فردی که این جواب را داد، از این سوال کمی هم عصبانی شد!
آتش زدن به هزینه آموزش یا شکستن حباب ؟
در نهایت پذیرش اینکه هزینه کلاسها و دورههای آموزش بازاریابی دیجیتال از رایگان تا حدود ۱۵ میلیون متفوات است و تخفیفها هم از ۵۰۰ هزار تومان تا ۷ یا ۸ میلیون تومان متغیر هستند، واقعا سخت است؛ آن هم وقتی که پای آموزش در میان است و نه خرید و فروش کالایی که گاهی با سود بالا و گاهی با زیان عرضه میشود.