مارتک: ابزارهای هوش مصنوعی مولد قرار است شغلهایمان را سادهتر کنند، اما دستیابی به این هدف نیازمند زمان است تا بتوانیم بهترین سیستم را برای دسترسی به نتیجه متناسب با معیارهایمان انتخاب کنیم. در دنیای کنونی با وجود رشد سریع محتوای بصری، همچنان کلمات و متون اولین راه برقراری ارتباط در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. خلق محتوا بدون کلمات و تنها با استفاده از تصویر و فیلم نمیتواند معنای مورد نظرمان را به طور کامل به مخاطب منتقل کند. در دنیای مارکتینگ محتوا عموما حول محور کلمات میچرخد؛ از تماسهای تلفنی گرفته تا توضیح محصولات در پستهای شبکههای اجتماعی. به علاوه، زبان و کلمات نیز ابزار اصلی بازاریابان محسوب میشوند.
طی سالها به ابزارهای پیشرفتهتری دست پیدا کردهایم تا بتوانیم متون نوشتاری خود را ویرایش و تصحیح کنیم، اما هیچ ابزاری وجود ندارد که قابلیتها و امکانات یک سیستم هوش مصنوعی مولد را یکجا داشته باشد.
سیستم هوش مصنوعی مولد با استفاده از مدلهای بزرگ زبانی و یادگیری ترابایتها داده، به ما این امکان را میدهد تا تنها با درخواستهای ساده بتوانیم نتیجه دلخواهمان را با کیفیت بالا دریافت کنیم. پستهای بلاگی، کتابهای الکترونیکی، ایمیل، پستهای شبکههای اجتماعی و محتوای بصری مانند تصاویر و ویدیوها، همگی تنها با فشار یک دکمه روی کیبورد در دسترس ما قرار میگیرد.
درست مانند هر ابزار جدید دیگری، هنوز تمام قابلیتها، محدودیتها و بهترین روش بهرهگیری از این سیستم نوظهور برای دریافت نتیجه دلخواه را به طور کامل نمیشناسیم. از طرفی ابزارها و برنامههای هوش مصنوعی بسیار زیادی در دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود دارند و همین میتواند شناسایی کامل امکانات و پتانسیلهای سیستم هوش مصنوعی مولد را به تعویق بیاندازد.
هوش مصنوعی و قابلیتهایش در دنیای تکنولوژی به تدریج به یک ابزار استاندارد تبدیل میشوند، مانند WordPress، Microsoft 365 و پلتفرمهای اتوماسیون مارکتینگ. این رشد انفجاری گزینههای متنوع، قرار است شغلهای مارا سادهتر کند؛ اما برای رسیدن به بهترین انتخاب ممکن باید زمان زیادی صرف کنیم.
چت جیپیتی؛ ساده و کارآمد
ابزارهای مختلفی مانند Copy.ai، Jasper و صدها برنامه دیگر برای متنسازی وجود دارند، اما هیچ کدام به خوبی چت جیپیتی نیستند. اگر استفاده درست از سیستم چت جیپیتی را یاد بگیرید، میتوانید به شکلی سادهتر و کارآمدتر، نتایج بسیار خوبی نسبت به دیگر ابزارهای مشابه بدست بیاورید. چت جیپیتی فعلا پیشتاز این عرصه است و با اینکه کاربران زیادی در سرتاسر دنیا از آن استفاده میکنند، اما بیرقیب هم نیست. سیستم Bard گوگل و Llama متا ممکن است روزی گوی سبقت را از چت جیپیتی بربایند. البته فعلا خیلی زود است که بخواهیم برنده این حوزه جدید تکنولوژی را حدس بزنیم، اما در حال حاضر چت جیپیتی نسبت به دیگر رقبای خودش رضایت بیشتر کاربران را جلب کرده است.
راهکارهایی برای دنیای مارکتینگ
وقتی از یک ابزار برای انجام کاری استفاده میکنید، لزوما به این معنی نیست که موارد استفاده دیگری نداشته باشد. با این اوصاف بد نیست بدانید که مارکترها به کمک چتباتها میتوانند امکانات متنوعی را در اختیار داشته باشند که در ادامه بهترین نمونههای کاربرد این تکنولوژی متنمحور و ابزار هوش مصنوعی مولد مانند چت جیپیتی را بررسی میکنیم. به طور کلی اما چت جیپیتی در سه حوزه اصلی کاربرد دارد که عبارتند از:
ایدهپردازی: ایدهپردازی شامل خلق نمای کلی، پیشنهاد موضوعات، موضوعات کمپین، کاربران مورد هدف و ملاحظات مربوط به شخصیت این دسته افراد و موارد بسیار دیگر است. مارکترها میتوانند چت جیپیتی را مانند یک همراه خلاق کنار خودشان داشته باشند که کمک میکند جمعیت و کاربران هدف خود را بیشتر و بهتر شناخته و بر این اساس به خلق ایدههایی برای تولید محتوای ارزشمند و جذاب کمک میکند.
کپیرایت کردن SEO: هر کپی که باید توسط یک ماشین خوانده شود مانند web crawler گوگل، میتواند توسط یک ماشین نیز خلق شود. چت جیپیتی در نوشتن نسخه کپی تصحیح شده، متا-داده، پُست بلاگی و هرگونه محتوای متنمحور مهارت زیادی دارد.
صدای برند: نسخه کپی که باید توسط انسان خوانده شود، لزوما نباید توسط یک ماشین نوشته شده باشد اما ابزار هوش مصنوعی میتواند به انسانها کمک کند تا یک متن منسجم با یک استایل خاص و مدنظر خود را بنویسند.
با تمام اینها، این گزاره که چت جیپیتی میتواند دقیقا مطابق با معیارهای برند سازمان شما یک متن را بنویسد، نادرست است. در واقع چت جیپیتی همراه با یک ابزار مدیریت دادههای ورودی به نام AIPRM، میتواند با دسترسی به یک سری نکات و دستورالعملهای مخصوص، یک متن منسجم و مرتبط با استایل مدنظر شما یا تیم شما را تولید کند. البته متون خروجی قطعا به ویرایش نیاز خواهند داشت. برای آموزش استایل برند شما به چت جیپیتی، باید ابتدا به این سیستم، اطلاعاتی در مورد استایل و ارزشهای برند خود بدهید. این کار به سادگی تنها با کپی نمونههایی از متون نوشته شده با استایل شما و ارائه آن به چت جیپیتی ممکن خواهد شد. در مرحله بعد، سیستم این نمونه را به صورت عمقی تحلیل کرده تا سبک مدنظر شما را یاد بگیرد و حتی میتواند نکاتی در مورد نوشتن به سبک دلخواه شما، ارائه کند و در آخر متنی تولید خواهد کرد که تا حدود زیادی با سبک مورد نظر شما همخوانی دارد.
این قابلیت یکی از کاربردیترین و موثرترین ابزارهای هوش مصنوعی در دنیای مارکتینگ محسوب میشود و به یک مارکتر کمک میکند تا بتواند چندین متن با استایلهای مختلف خلق و ذخیره کند. البته فراموش نکنید که این ابزارها باید مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار گرفته و آزمایش شوند تا بتوانیم به طور کامل نحوه استفاده از آنها را درک کنیم. مارکتینگ فقط یکی از حوزههایی است که هوش مصنوعی میتواند در آن به ما کمک کند و قطعا این موارد استفاده گسترش پیدا میکند و خیلی زود رد پای هوش مصنوعی را در حوزههایی مانند سرگرمی، آموزش، سلامت و بهداشت و غیره خواهیم دید.