مارتک: بهترین کسب و کار را هم که داشته باشید و با کیفیتترین خدمات را هم در اختیار افراد بگذارید، اما اگر از روشهای تبلیغات هوشمندانه استفاده نکنید، نمیتوانید فعالیت خود را توسعه و سود قابل توجهی از فروش خدمات خود به دست بیاورید. شاید برای همین است که در سالهای گذشته شرکتهای مختلف تبلیغاتی شکل گرفتهاند که با کمک تکنولوژی به کسب و کارها کمک میکنند تا تبلیغات خود را مخصوصا در فضای آنلاین به روش متفاوت و هدفمند به کاربران عرضه کنند.
پلتفرم «ادورج» یکی از زیرمجموعههای اسمارتک، در واقع برای انجام تبلیغات هدفمند و هوشمند طراحی شده است که امکان انجام کمپینهای تبلیغاتی به صورت هدفمند برای مخاطبان و همچنین تبلیغات پیامکی و بنری را فراهم میآورد.«نادر حیدری»، معاون ارشد محصول اسمارتک درباره مزیتهای رقابتی ادورج در این بازار با مارتک گفتگویی کرده است که آن را با هم میخوانیم:
کاری که دقیقاً ادورج انجام میدهد شامل چه بخشی از حوزه تبلیغات در فضای آنلاین میشود؟
در ادورج بستری برای تبلیغات هدفمند ایجاد کردهایم که منجر به افزایش فروش، افزایش استفاده از خدمات و هر هدفی که مد نظر یک کسبوکار باشد، مانند پرداخت اقساط، میشود.
مزیت اصلی شما نسبت به دیگر رقبای حاضر در این بازار چیست؟
مزیت رقابتی ادورج که باعث کسب رضایت بسیاری از کسب و کارها شده، به کار گیری هوش مصنوعی در فرآیند فعالیتمان است. در واقع مزیت اصلی ما در بازار تبلیغات این است که از ماژولی، به اسم Brain استفاده میکنیم که یک نوع هوش مصنوعی است. کار این هوش مصنوعی آن است که تشخیص میدهد هر نفری که وارد وبسایت یا پلتفرم کسب و کاری میشود، چه چیزی را به او نمایش دهد که احتمال جالب بودن محصول برایش زیاد است تا روی آن کلیک کند یا نسبت به خرید آن واکنشی نشان دهد.
چگونه هوش مصنوعی مورد استفاده در ادورج به این قدرت تشخیص رسیده است؟
روی بستری از دیتا کار کردیم و در واقع مدلهای انجام تبلیغاتی خود را توسعه دادیم که بستر دیتای گروه دیجیکالا بوده است. ما امکان رصد و ارزیابی رفتار نزدیک به 50 میلیون کاربر را داشتیم، البته این به معنی استفاده از دیتای کاربران نیست، بلکه ما رفتار کاربران را یاد گرفتیم و توانستیم متوجه شویم چه چیزی برای چه نوع کاربری جالبتر است و امکان واکنش نشان دادن آن به محصول و خدماتی بیشتر است
به نظر شما چه عاملی باعث میشود که کسب وکاری، ادورج را به عنوان راهکار اجرای هدفمند تبلیغات خود انتخاب کند؟
هر کسب و کاری یک بودجه برای تبلیغات خود دارد و هنر شرکتها این است که از این بودجه تبلیغاتی به بهینهترین شکل ممکن استفاده کنند. به همین دلیل عملکرد بالای تبلیغاتی برای هر کسب و کاری مهم است، چرا که هرجا که عملکرد تبلیغاتی بهتری داشته باشند، میتواند سرویس و خدمات بهتری هم در اختیار کاربرانشان بگذارند. ما توانستهایم با روشهای تبلیغاتی هوشند، عملکرد شرکتها در انجام تبلیغاتشان را بالا ببریم و در کنار آن کمک کنیم که هزینههای منطقی برای تبلیغات خود صرف کنند. از طرف دیگر، با روشهای هدفمندی که در تبلیغات خود استفاده میکنیم توانستهایم عملکرد گروههای مارکتینگ در انجام موفق کمپینهای تبلیغاتیشان را بالا ببریم.
در حال حاضر با چه تعداد کسب وکار همکاری میکنید؟
دو سال از شروع فعالیت ما میگذرد و هم اکنون بیش از 3 هزار مشتری از حوزههای مختلف داریم. نقطه قوت ما اینجاست که روی تبلیغات فروش خدمات کالا تاکید و تمرکز داریم، یعنی ما با برنامهریزیهایی که در حوزه تبلیغات برای یک کسب و کار انجام میدهیم منجر به فروش بیشتر آنها میشویم.
برای اینکه وضعیت بازار و مارکتینگ کسب و کارها رشد کند، چه نکاتی را به آنها پیشنهاد میدهید؟
برای اینکه کسب و کارها بتوانند از فضای تبلیغات به شکل مفیدتر استفاده کنند، هدفمندی یا به اصطلاح Smart Targeting را پیشنهاد میدهیم. این روش یعنی بتوانند با بودجهای که در اختیار دارند و تلاشی که در این زمینه صرف میکنند، بهترین نتیجه را دریافت کنند. در واقع سعی کند برای آن دسته مخاطبانی که مناسب و پتانسیل بالایی در استفاده از خدمات و محصولاتشان دارند، در بخش تبلیغات هزینه کنند.
آیا قرار است سرویسهای جدیدی در حوزه تبلیغات به پلتفرم ادورج اضافه کنید؟
روی دو سرویس جدید در حال کار هستیم؛ یکی از این سرویسها ماه گذشته رونمایی و در حال کار است و سرویس دیگر احتمالا تا مهر ماه رونمایی خواهد شد. سرویس جدیدی که همین ماه پیش شروع به کار کرد، یک نوع ریتارگتینگ محصول است. سرویس ریتارگتینگ نوعی از تبلیغات است که به صورت سناریوهایی پیادهسازی میشود. یعنی کاربری که مایل به خرید از پلتفرم شماست به شما مراجعه و سبد کالای خود را هم انتخاب میکند، اما خریدش را کامل نمیکند. در نهایت ما با روش تبلیغاتی جدید خود به آن کاربر که در حال گشت و گذار در فضای وب است، تبلیغات محصولاتی که تصمیم به خرید آن را داشته نمایش میدهیم تا مجدد به پلتفرم بازگردد و عملیات خرید خود را تکمیل کند. این روش تبلیغات عملکرد فروش را بسیار بالا میبرد. البته تفاوت تبلیغات ریتارگتینگ ما با سایر پلتفرمهای تبلیغات در این است که ما فقط روی این موضوع تمرکز نمیکنیم که کاربر چه محصولی را به سبد خود اضافه کرده و آن را نخریده است، بلکه روی رفتار کاربر در بازه مشخص نیز کار میکنیم تا متوجه شویم یک کاربر تمایل به خرید چه محصول و خدماتی دارد و احتمال خرید چه محصولی برای او بالاتر است، در نهایت نیز همان محصول را در فضای وب به او نمایش میدهیم.
سرویس دیگری که احتمالا تا پایان مهره ماه رونمایی خواهد شد Ad Network as a service است. این سرویس قابلیت تبلیغات ویژه به پلتفرمهای مختلف مانند شیپور، علیبابا، دیوار و … میدهد و میتوانیم تبلیغات شبکه داخلی را برای آنها راهاندازی کنیم، یعنی برای مشتریانِ این پلتفرمها، روی شبکه عمومیشان امکان تبلیغات میدهیم. این روش در واقع یک نوع تبلیغات Native داخلی آمیخته با محصول پلتفرم است و جنسش از تبلیغات به اسپانسر تغییر میکند.
این روش جدید چه کمکی در زمینه تبلیغات به کسب و کارها میکند؟
اولین کمک این است که کسب و کارها میتوانند مدل درآمدی جدید به اسم فروش تبلیغات داشته باشند و کمک میکند که رقابت بین مشتریان یک پلتفرم بیشتر شود. برای نمونه با این روش به کاربری که در شیپور آگهی میگذارد، کمک میشود که آگهیاش بیشتر دیده شود و محصولش سریعتر به فروش برسد. در واقع این روش هم به نفع خریداران است، هم فروشندگان و هم خود پلتفرم. این سرویس جدید را ابتدا در گروه دیجیکالا به اجرا درآوردیم و با توجه به پیادهسازی موفقیتآمیزش، حالا میخواهیم آن را به سایر پلتفرمها هم ارائه کنیم.