مارتک: شرکت مککینزی (McKinsey and Company) که یکی از بزرگترین آژانسهای مشاوره جهان است، به تازگی از ابزار هوش مصنوعی مولد خود خبر داده. این شرکت که در اوایل سال 2023 به خاطر استقبال و تطبیق سریع خود با ابزارهای مولد هوش مصنوعی خبرساز شد، در ماه ژوئن نیز در تایید این استقبال اذعان داشت که تقریبا نیمی از 30 هزار کارمندش از این تکنولوژی تازه استفاده میکنند.
حالا این شرکت در جدیدترین اقدام خود ابزار هوش مصنوعی مولدش را با نام Lilli معرفی کرده است. لیلی درواقع یک برنامه چت است که توسط تیم «ClienTech» و به سرپرستی مدیر ارشد فناوری مکنزی برای کارمندان این شرکت طراحی شده است. این ابزار مبتنی بر 100 هزار سند و متن مصاحبه ساخته شده است و میتواند اطلاعات، ایدهها، دادهها، برنامهها و حتی مناسبترین کارشناسان داخلی را برای پروژههای مشاوره ارائه دهد.
اریک راث، شریک ارشد تجاری مککینزی که رهبری توسعه این محصول را به عهده داشت، در مصاحبهای با VentureBeat اشاره داشت: «اگر از کلیت دانش و منابعی که شرکت مککینزی در اختیار دارد، یک سوال بپرسید و یک ابزار هوش مصنوعی (در جایگاه مککینزی) جواب سوالتان را بدهد، چه معنایی برایتان خواهد داشت؟ این دقیقا همان کاری است که ابزار هوش مصنوعی لیلی انجام میدهد.»
نام این ابزار، «لیلی» از «لیلیان دامبروفسکی» گرفته شده است، اولین زنی که شرکت مککینزی در سال 1945 او را در بخش خدمات تخصصی استخدام کرد. اپ هوش مصنوعی لیلی که از ماه ژوئن 2023 در نسخه بتا ارائه میشد، پاییز امسال در سراسر شرکت مککینزی عرضه و اجرا خواهد شد.
راث و همکارانش در مککینزی درباره این پروژه گفتهاند: «لیلی قبلا توسط تقریبا 7000 کارمند به عنوان “حداقل محصول قابل ارائه” (MVP) استفاده شده است و تا همینجا هم زمان صرفشده برای کارهای تحقیقاتی و برنامهریزیمحور را از هفتهها به ساعتها و در برخی موارد، از ساعتها به دقایق کاهش داده است.» این نشان از مزیتهای این محصول هوش مصنوعی در بحث بهرهوری شرکت دارد.
راث همچنین گفت: «فقط در دو هفته گذشته، لیلی به 50 هزار سوال پاسخ داده است. 66 درصد از کاربران این محصول چندین بار در طول هفته از آن استفاده میکنند.»
لیلی مککینزی چگونه کار میکند؟
راث نسخه دموی انحصاری لیلی را به رسانه VentureBeat ارائه کرده است که رابط کاربری و چندین نمونه از پاسخهایی را که این محصول تولید میکند، نشان میدهد. رابط کاربری این ابزار میتواند برای افراد شبیه به دیگر ابزارهای هوش مصنوعیِ مبتنی بر متن همچون ChatGPT و Claude باشد. لیلی در پایین صفحه اصلی خود، دارای یک پنجره تایپ برای طرح سوال، جستوجوی کلمات و پرامپتها توسط کاربر است. پاسخهای لیلی نیز در بالای این پنجره تایپ و به صورت یک چت زماندار تولید میشود و گفتوگوی کاربر و لیلی را میتوان در این قسمت مشاهده کرد.
با این حال چندین ویژگی اضافهتر در هوش مصنوعی لیلی وجود دارد که به لحاظ ابزاری و کاربرد، جالب توجه هستند. لیلی یک نوار کناری نیز در سمت چپ صفحه دارد که شامل پرامپتهای ذخیره شده است. کاربر میتواند با کپی کردنشان از آنها استفاده کند و به دلخواه خود در گفتوگو با لیلی بهره ببرد. به گفته راث، دستهبندی این پرامپتها نیز بهزودی به این محصول اضافه خواهد شد.
عملکردهای بخش «قابلیتهای مختص مشتریان»
این رابط کاربری شامل دو صفحه کلی است که کاربر ممکن است بین آنها جابهجا شود؛ یکی قسمت چت مولد لیلی که دادهها را از یک مدل زبان بزرگ تعمیمیافته (LLM) میگیرد و دیگری، صفحه «قابلیتهای مختص مشتریان» که پاسخها را از مجموعه بزرگی شامل بیش از 100 هزار سند، رونوشت، مصاحبه و ارائه از خود مککینزی منبع میگیرد. به گفته راث، آنها عمدا هر دو تجربه را طراحی کردهاند تا بفهمند که به چه نوع دانشی در داخل مککینزی دسترسی دارند و آن را با آنچه که به صورت عمومی در دست مردم است مقایسه کنند.
یکی دیگر از تمایزات لیلی با دیگر موارد مشابه، در منبعدهی است. در حالی که بسیاری از LLMها به طور خاص به منابعی که پاسخهایشان را بر اساس آنها ارائه میکنند، استناد نمیکنند و لینکی هم از آن منابع به کاربر نمیدهند (چتبات بینگ مایکروسافت یک استثنا مهم است)، لیلی یک بخش کاملا جداگانه با عنوان «منابع» را زیر هر پاسخ خود ارائه میدهد. این منبع نه تنها دارای لینک است، بلکه حتی شماره صفحاتی که لیلی برای پاسخگویی از آن استفاده کرده نیز در آن آمده است. راث در این خصوص گفته است: «ما ارجاعدهی و اعتباردهی را به صورت تمام و کمال انجام میدهیم. مشتریانی که با آنها صحبت کردهام، در خصوص این مسئله بسیار هیجانزده میشوند.»
کاربردهای هوش مصنوعی «لیلی»
با همه اطلاعاتی که تا اینجا درباره لیلی داریم، سوال اصلی این است که هوش مصنوعی جدید مککینزی دقیقا برای انجام چه نوع کاربرد و وظایفی مناسبتر است؟
به گفته راث، ایده او این بود که مشاوران مککینزی تقریبا در تمام مراحل کار خود با مشتری از لیلی استفاده کنند، از جمعآوری تحقیقات اولیه در خصوص بخش و حوزه کار مشتری و رقبا یا شرکتهای مشابه آن گرفته تا تهیه پیشنویس برای نحوه اجرای پروژههای خاص توسط مشتری.
دموی ارائه شده از لیلی نیز چنین تطبیقپذیری و همهکاره بودن را از خود نشان داد. لیلی توانست فهرستی از کارشناسان داخلی مککینزی ارائه دهد که برای صحبت در مورد یک کسبوکار تجارت الکترونیک بزرگ خردهفروشی واجد شرایط بودند. لیلی همچنین توانست چشمانداز انرژیهای پاک در ایالات متحده را در یک دهه آینده توصیف کند و برنامهای برای ساخت یک نیروگاه انرژی جدید در طول 10 هفته پیشنهاد دهد. در تمام این موارد، این هوش مصنوعی همه منابع خود را به وضوح در پایین پاسخها ذکر کرده است.
با اینکه سرعت پاسخدهی لیلی گاهی چند ثانیه کندتر از LLMهای تجاری پیشرو بود، راث اشاره کرد که مککینزی به طور مداوم سرعت را بهروز میکرد و همچنین در اولویتبندی، کیفیت اطلاعات را بر سرعت پاسخدهی برتری میداد.
علاوه بر این، راث گفت که این شرکت در حال آزمایش قابلیت آپلود اطلاعات مشتری و اسناد دیگر است تا بتواند آنها را به صورت امن و خصوصی در سرورهای مککینزی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد؛ اما این ویژگی هنوز در حال توسعه است و تا زمانی که توسعه آن به طور کامل انجام نشده، به مرحله اجرا و استفاده نخواهد رسید.
راث توضیح داد: «لیلی ظرفیت آپلود دادههای مشتری را به روشی بسیار ایمن و مطمئن دارد. ما میتوانیم در مورد موارد استفاده این بخش در آینده فکر کنیم، به شکلی که دادههای خود را با دادههای مشتریانمان ترکیب کنیم یا اینکه فقط از دادههای مشتریان خود در همین پلتفرم برای ترکیب و کاوش بیشتر استفاده کنیم. هر چیزی که در لیلی آپلود میکنیم، از جمله دادههای خودمان، یک بار به شکل گستردهای مورد ارزیابی ریسک انطباق قرار میگیرد.»
تکنولوژی پشت این محصول
لیلی از LLMهای موجود از جمله مواردی که توسط Cohere، شریک مککینزی، طراحی شده و همچنین OpenAI که در پلتفرم Microsoft Azure توسعه یافته است، برای شناخت قابلیتهای چت هوش مصنوعی مولد خود و همچنین پردازش زبان طبیعی (NLP) خود استفاده میکند.
با این حال خود این برنامه توسط شرکت مککینزی ساخته شده است که به عنوان یک لایه امن عمل می کند و بین کاربر و دادههای زیری قرار میگیرد. راث در این خصوص اذعان داشت: «ما لیلی را به عنوان ابزار خودش شناسایی میکنیم. بنابراین لایه خود لیلی به عنوان یک ابزار، بین بدنه اصلی محصول و LLMها (مدلهای زبانی بزرگ) قرار میگیرد، یعنی چنین چیزی قابلیت یادگیری عمیق یا ماژولهای قابل آموزش را دارد، اما نهایتا ترکیبی از فناوریهایی است که برای ایجاد یک ابزار نهایی گرد هم آمدهاند.»
راث تاکید کرد که مککینزی «LLM agnostic» است، یعنی دائما در حال بررسی مدلهای جدید LLM و هوش مصنوعی است تا ببیند کدام یک از آنها، بیشترین کاربرد را برای لیلی دارند. با اینکه این شرکت هماکنون به دنبال این است که استفاده از لیلی را به همه کارمندان خود گسترش دهد، اما راث همچنین بیان کرد که امکان تبدیل لیلی به یک محصول برچسب سفید یا تبدیلش به یک محصول خارجی برای استفاده مشتریان مککینزی یا سایر شرکتها خارج از گزینهها نیست.