مارتک: هفته گذشته شرکت اپل، از هدست ویژنپروی خود رونمایی کرد که قرارا است از اوایل سال آینده میلادی با قیمت نجومی 3499 دلار وارد بازار بشود. آنچه که در حال حاضر از این محصول میدانیم، گواه آن است که هدست ویژنپرو امکانات ویژهای را در اختیار بازاریابهایی قرار میدهد که بر بستر واقعیت افزوده مشغول به کار هستند. به همین بهانه وبسایت martech.org در مطلبی به کاربردهای این محصول برای بازاریابی مبتنی بر واقعیت افزوده پرداخته است.
ارتباط با فضای مجازی و AR
در مراسم رونمایی از هدست ویژنپرو درکنفرانس جهانی توسعهدهندگان اپل (WWDC) نشان داده شد که این محصول به کاربرانش این امکان را میدهد تا تنها با حضور یک لایه دیجیتال در محیط دنیای واقعی، با فضای مجازی ارتباط برقرار کنند. این به معنای آن است که کاربر در اتاق نشیمن یا دفتر کارش به راحتی میتواند به منوی برنامههای کاربردی خود دسترسی داشته، آنها را انتخاب و اجرا کند. این هدست تنها با حرکات ظریف دست و چشم، ارتباط شما را با برنامههایتان برقرار میکند.
VR
هدست جدید اپل همچنین به کاربران این امکان را میدهد که در مدت استفاده از هدست، محیطهای مجازی دلخواهشان را انتخاب و تنظیم کنند. این به معنای آن است که که کاربران ویژنپرو در صورت تمایل، این قابلیت را خواهند داشت که تجربههای کامل VR را هم داشته باشند.
رسانهها
کاربران هدست ویژنپرو میتوانند فیلمها و سایر محتوای استریم را در فضایی منحصر بهفرد تماشا کنند. تفاوت ویژنپرو با صفحه نمایش تلویزیون در این است که کاربر با استفاده از این هدست، میدان دیدی به وسعت صفحه نمایش هدست دارد. همچنین محتوای تولید شده برای این سیستم میتواند از صدای «صوت فضایی» موسوم بهspatial audio استفاده کند و این حس را به کاربر القا میکند که صداها به طور طبیعی از محیط اطرافش میآیند.
اپل پیش از این از ورود به فضای AR/VR امتناع میکرد، در حالی که شرکت متا در طول دو سال گذشته برای بدست آوردن هدستها و ابزارهای مختص به متاورس تلاش گستردهای کرده است. با این حال بازاریابان لحظهای را به یاد میآورند که آیفون اپل، اکوسیستم بازاریابی تلفن همراه را دگرگون کرد و بنابراین دلیل خوبی برای صبر کردن تا زمان رونمایی اپل از محصولات واقعیت افزودهاش داشتند.
همچنین باید در نظر داشت که بسیاری از تجربیات کنونی از AR برای استفاده با برنامههای گوشیهای هوشمند در دسترس هستند، اما هدست ویژنپروی اپل، AR را به تجربهای پوشیدنی بدل کرده است که با حرکات چشم و دست عملیاتی میشوند و این خود به تنهایی ویژگی برجستهای خواهد بود.
با این حال کاربرانی که ویژنپرو را میخرند، سه برابر بیشتر از قیمت یک آیفون هزینه خواهند کرد. کسبوکارهایی که میخواهند کارمندان خود را به این هدست مجهز کنند، باید بودجه قابلتوجهی را همتراز با لپتاپهای جدید یا سایر سختافزارهای مهم و حیاتی در نظر بگیرند.
امکان تماشای استریمهای محبوب ممکن است دروازهای برای کاربرانی باشد تا از این هدست جدید استقبال کرده و شروع به کاوش در برنامههای AR و VR کنند. از سوی دیگر، اپل در مراسم رونمایی از این هدست نشان داد که ویژنپرو چگونه از یادگیری ماشینی برای ایجاد یک مدل سهبعدی واقعی از چهره کاربر استفاده میکند تا کاربران بتوانند بدون اینکه هدستهایشان دیده شوند، ویدئو کنفرانس داشته باشند. این قابلیت ممکن است جایگزین قابلقبولتری نسبت به آواتارهای کارتونی برای جلسات مجازی باشد.
وقتی شمار کاربرانی که از یک اکوسیستم VR خاص استفاده میکنند، افزایش یابد؛ در آن صورت حضور در این اکوسیستم برای برندها اهمیت مییابد. البته این فضای ایجاد شده هنوز با یک «متاورس» قابل تعامل فاصله دارد که در آن کاربران میتوانند به طور یکپارچه از فضایی به فضای دیگر جابهجا شوند و داراییهای دیجیتالی خود را هر جایی که بخواهند، خرج کنند.