مارتک: نظرسنجی اخیر پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ Aspire نشان میدهد که علیرغم اینکه اکثر تولیدکنندگان محتوا اینستاگرام را در اولویت خود قرار میدهند، این یوتیوبرها هستند که بالاترین میانگین درآمد را از معامله با برندها دارند. بر اساس این مطالعه، تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب در مقایسه با اینفلوئنسرهایی که عمدتا از اینستاگرام یا تیکتاک استفاده میکنند، احتمالا کف 500 دلار در ماه را از معاملات خود به دست میآورند.
با اینکه بسیاری از مارکترها و اینفلوئنسرها، اینستاگرام و تیکتاک را برای استراتژیهای اینفلوئنسر مارکتینگ خود در اولویت قرار دادهاند، اما گزارش Aspire به ما میگوید که این یوتیوب است که سودآورترین پلتفرم برای تولیدکنندگان محتوا محسوب میشود. این پلتفرمِ متعلق به گوگل، همچنین مقرونبهصرفهترین کانال برای هزینههای اینفلوئنسر مارکتینگ برندهاست.
پلتفرم Aspire برای این نظرسنجی بیش از هزار تولیدکننده محتوا را مورد بررسی قرار داد. تقریبا نیمی از کسانی که ویدیوهای یوتیوب میساختند گزارش دادند که ماهیانه بیش از 500 دلار از معاملات همکاری با برندها در یوتیوب عایدی دارند. این در حالی است که تنها 40 درصد از تولیدکنندگان محتوای اینستاگرام و 36 درصد از تولیدکنندگان محتوای تیکتاک به این سطح درآمد رسیدهند. همچنین این تولیدکنندگان محتوای یوتیوب هستند که در میان جامعه اینفلوئنسرها، بیشترین احتمال را برای داشتن درآمد ماهانه 10,000 دلار یا بیشتر از معامله با برندها دارند. 6 درصد از یوتیوبرها به این درآمد رسیدهاند؛ در حالی که در اینستاگرام این عدد 3 درصد، و در تیکتاک این عدد 2 درصد است. در این گزارش، عامل بسیار کلیدی و موثر در پتانسیل بالای کسب درآمد بیشتر یوتیوبرها، نرخ تعامل بسیار بالاتر آنهاست.
علیرغم این پتانسیل برای کسب درآمد بالا در یوتیوب، تنها 3 درصد از تولیدکنندگان این نظرسنجی از یوتیوب به عنوان «پلتفرم اصلی انتخابی خود» یاد کردند. اکثریت (60 درصد) آنها برای این عنوان به اینستاگرام اشاره کردند و 32 درصد هم به تیکتاک این عنوان را دادند. درواقع به همه این توصیفات، اینستاگرام همچنان «کانال در اولویت» برای اکثر مارکترها و برندها باقی میماند؛ 87 درصد از برندها گزارش دادند که قصد دارند امسال در اینستاگرام سرمایهگذاری بیشتری کنند، در حالی که بر اساس دادههای Aspire، تنها 45 درصد از برندها گفتهاند که بودجه خود را برای یوتیوب افزایش دهند.
هوآلا، مدیر استراتژی مارکتینگ در Aspire در این خصوص گفته است: «در پلتفرمهای جدیدتر مانند تیکتاک، قوانین سفتوسختی برای تعیین ارزش محتوای یک تولیدکننده محتوا وجود ندارد. برخلاف یوتیوب که در آن بیشتر مصرفکنندگان عمدا به دنبال یک ویدیوی خاص از یک یوتیوبر میگردند، مسئله بازدید در تیکتاک کمتر تضمینشده است و تولیدکنندگان محتوا در تیکتاک و اینستاگرام، برای قرار دادن ویدیوهای خود در صفحه کاربران، تا حد زیادی به الگوریتم پلتفرم متکی هستند.»
در مجموع، تقریبا نیمی از تمام تولیدکنندگان مورد بررسی، گزارش کردند که کمتر از 250 دلار در ماه از همکاری با برندها دریافت میکنند و 85 درصد از شرکتکنندگان، درآمد ماهانه زیر 2500 دلار داشتند. 48 درصد از تولیدکنندگان محتوا با تعداد مخاطبین مختلف نیز اشاره داشتند که درآمد آنها از همکاری با برندها در سال گذشته افزایش یافته است، به طوری که طبق گفتهها، آن دسته افراد که در حوزههای محتوای کمتر اشباعشده، مانند غذا، مسافرت، فناوری و طراحی داخلی هستند، بالاترین درآمد را تجربه کردهاند.
این ارقام به طور کلی نشاندهنده کماکان کارآمد بودن اینفلوئنسر مارکتینگ است و اینکه شرکتها هنوز بودجه کلانی را به این بخش اختصاص میدهند. به طور کلی، چنین دادههایی کمک میکند که اگر قصد شروع کار در این حوزه را دارید، با دانش بیشتری پلتفرم خود را انتخاب کنید؛ چرا که حالا مطمئنیم با وجود قوانین متعدد یوتیوب و سختی بیشتر در تولید محتوای مفید، درآمد بیشتری هم در انتظار کاربر است؛ مخصوصا اگر با استراتژی بلندمدت، کار روی محتوای خود را به صورت مداوم ادامه دهد.
شما تجربه تولید محتوا برای کدام پلتفرم را دارید و آیا به نظر شما چنین دادههایی برای شما هم صدق میکند؟