مارتک: بر اساس نتایج نظرسنجیای که موسسه تحقیقاتی گارتنر برای سال 2023 به دست آورده است، 71 درصد از مارکترها اعلام کردهاند که بودجه لازم را برای اجرای صحیح و اصولی استراتژیهای بازارایابی خود در سال 2023 در دست ندارند.
در سال جاری، بودجه بازیابی 9.1 درصد از کل درآمد شرکتها را تشکیل میدهد؛ این در حالی است که این مقدار در سال پیش 9.5 درصد بود. از این بودجه، سهم اصلی با 25.6 درصد به رسانههای پولی (Paid Media) اختصاص دارد و پس از آن بهترتیب، 25.4 درصد آن به مارکتینگ تکنولوژی، 24.6 درصد آن به نیروی انسانی و 23.2 درصد از آن به آژانسها میرسد.
در این بین، مارکتینگ تکنولوژی با 63 درصد، بیشترین رشد سرمایهگذاری را در سال 2022 داشته است، در حالی که نیروی انسانی با بیشترین میزان کاهش سرمایهگذاری (35 درصد) از سوی شرکتها مواجه شده است. این دادهها در حالی منتشر میشوند که صنعت تبلیغات کماکان با موج اخراجها و افزایش هزینهها مقابله میکند.
با توجه به نوسانات اقتصادی و وضعیت نامعلوم آن، مارکترهای ارشد در سازمانها تاثیر آن را بهوضوح حس میکنند و گویی مجبورند که تعادل میان بلندپروازیهای برند و بودجههای محدود خود را حفظ کنند. طبق گفته گارتنر، 75 درصد از مدیران مارکتینگ فشار زیادی را احساس میکنند که «کار بیشتری را با بودجه کمتری انجام دهند» تا به رشد درآمد سازمان در سال جاری برسند. با این حال، 86 درصد از آنها گزارش میدهند که باید تغییرات عمدهای را برای دستیابی به رشد پایدار اعمال کنند.
ایوان مکاینتایر، رئیس تحقیقات، معاون و تحلیلگر بخش بازاریابی گارتنر، در یک بیانیه خبری گفت: «بودجههای محدودشده، افزایش هزینهها و بهرهوری پایینتر، توان خرید و هزینه کردن مارکترها را تحت فشار قرار میدهند. از آنجایی که نوسانات اقتصادی و بودجهای به یک امر عادی تبدیل شده است، بسیاری از مدیران مارکتینگ برنامههای سال 2023 خود را با اختلال و خطا قیمتگذاری میکنند.»
بر اساس این گزارش، 22 درصد از پاسخدهندگان انتظار دارند که تهدیدات رکود اقتصادی تاثیرات منفیای بر سرمایهگذاریهای بازاریابی بگذارد. به طور مشابه، دلیل اصلی گزارششده برای تغییر استراتژی بازاریابی، افزایش هزینهها (63 درصد) و به دنبال آن، کاهش در بودجه بازاریابی (49 درصد) و همچنین، اولویتبندی مجدد حوزههای سرمایهگذاری به دلیل تغییر اولویتهای تجاری (48 درصد) است.
در میان بخش هایی که مدیران مارکتینگ روی آن شرطبندی میکنند و نسبت به رشد آن اطمینان دارند، مارتک (مارکتینگ تکنولوژی) بالاترین افزایش سرمایهگذاری گزارششده را به دست آورد، تغییری که احتمالا تحت تاثیر رشد انفجاری هوش مصنوعی مولد (AI) است. با این وجود، افزایش مخارج مارتک -در حالی که نیروی کار به طور همزمان با بزرگترین عقبنشینی در سرمایهگذاری و کاهش بودجه مواجه است- میتواند چالشهایی را در مسیر ایجاد کند.
نباید فراموش کرد که اگرچه مارتک در حال پیشرفت است، رسانههای پولی (Paid Media) بیشترین سهم را از کل بودجه بازاریابی به خود اختصاص میدهد. در این بخش، تبلیغات اجتماعی برترین کانال دیجیتالی است که در سال جاری افزایش سرمایهگذاری را به خود دیده است و به دنبال آن، تبلیغات ویدیویی دیجیتال و اینفلوئنسر مارکتینگ قرار دارند. از طرف دیگر، تبلیغات سرچ به عنوان گروه تبلیغاتی با بیشترین کاهش سرمایهگذاری شناخته شده است. این مسئله میتواند چالشهای بیشتری را برای کمپانی گوگل به همراه داشته باشد.