مارتک: همراه مکانیک در روزهای اخیر گزارش آماری- تحلیلی از عملکرد خود در سال گذشته را منتشر کرده است. این استارتآپ که از سال 1391 در حوزه خودرو کار خود را آغاز کرده است، با تمرکز روی خریدوفروش خودرو کارکرده و صفر در ایران، دادههای ارزشمندی از بازار خودرو در اختیار دارد که اخیرا، این دادهها را در قالب یک گزارش منتشر کرده است. این گزارش، در بازه زمانی فروردین 1401 تا فروردین امسال و با محورهای زیر تدوین و تهیه شده است.
طبق اعلام همراه مکانیک، این گزارش در راستای افزایش شفافیت در بازار خودرو و با هدف ارتقا آگاهی از بازار خودرو تهیه و منتشر شده است تا کمبود اطلاعات فنی و تخصصی را جبران کند و دلایل اصلی ضرر و زیان در این بازار را به خریداران بشناساند. در ادامه قسمتهای مهمی از این گزارش را به صورت خلاصه خواهید دید.
در ابتدای گزارش، سجاد باقری، همبنیانگذار و مدیرعامل همراه مکانیک، از آینده بازار خودرو سهم بازار آنلاین از معاملات خودرو را چیزی بین 30 تا 40 درصد تخمین میزند و پیشبینی میکند که تا سالهای آتی، این عدد به 50 درصد هم برسد. باقری هدف همراه مکانیک را، اختصاص سهم 50 الی 70 درصدی از بازار آنلاین معاملات خودرو عنوان میکند و آینده معاملات خودرو را، در بستر آنلاین و به دور از قالبهای سنتی بازار خودرو میبیند.
رشد قیمتها
به گفته همراه مکانیک، روند افزایش قیمت خودرو از آذرماه 1401 شروع شد و تا اسفند ادامه داشت. مهمترین عوامل افزایش قیمت خودرو در گزارش همراه مکانیک، اینگونه عنوان شده است:
- افزایش قیمت ارز
- عدم تعادل بین عرضه و تقاضا
این گزارش نشان میدهد که در سال 1401، قیمت خودروهای کارکرده هم رشد چشمگیری داشته که دلیل آن، عمدتا قیمت پایینتر این دست خودروها و در نتیجه، تقاضای بیشتر برای آنهاست.
در نمودارهای زیر، به ترتیب جزییات مربوط به رشد قیمت بین خودروهای ایرانی، چینی و وارداتی را به تفکیک نوع خودرو خواهید دید.
یک نمایشگاه آنلاین
همراه مکانیک همچنین یک نمایشگاه آنلاین خودرو دارد که طیف گستردهای از خودرو را در خود جا داده است. این استارتآپ مدعی است که تمام خودروهای موجود در این نمایشگاه، کارشناسیشده هستند و تستهای فنی و بدنه را نزد کارشناسان همراه مکانیک گذراندهاند.
محبوبترین خودروها
تحلیل دادههای این گزارش نشان میدهد که خودرو «کوییک» با 17 درصد، پرفروشترین خودرو تولید داخل در سال 1401 بوده است.
خودرو «جک S5» با 15 درصد، پرفروشترین خودرو چینی مونتاژ در سال 1401 بوده است.
خودرو «سانتافه» با 8 درصد، پرفروشترین خودرو وارداتی در سال 1401 بوده است.
خودروهای کوچکتر محبوب خانمها
طبق دادههای همراه مکانیک، ماشینهای زیر در هر دسته، بیشترین تقاضا را از سمت زنان داشتهاند. نکته جالب توجه، جمعوجورتر بودن طراحی و سازه اکثر ماشینها در این دسته است.
تهرانیها در صدر مشتریان
در نقشه زیر، پراکندگی مشتریان سرویس کارشناسی همراه مکانیک را مشاهده میکنید. بیشترین مشتری سرویس کارشناسی همراه مکانیک در تهران، از منطقه 2 این استان است.
همراه مکانیک در این گزارش، تعداد کاربران سایت و اپلیکیشن خود را در سال 1401، چیزی حدود 23 میلیون نفر عنوان کرده است که نسبت به سال 1400، رشدی 24 درصدی داشته است. همراه مکانیک در این گزارش به موارد دیگری همچون جزییات خرید اقساطی، میزان ایرادات خودروها در هر دستهبندی، بررسی رابطه میان عمر خودرو و ایراد احتمالی، فاصله قیمتگذاری اصولی و قیمتگذاری مالک و بسترها و شبکههای اجتماعی مختلف همراه مکانیک اشاره کرده است.
برای مطالعه کامل این گزارش، میتوانید از این لینک استفاده کنید.