مارتک: محدودیتهای اینترنتی ضربه جبرانناپذیری به کسبوکارهای دیجیتال بهویژه استارتآپها وارد کرده است. در همین راستا «تپسل» در ادامه پرونده «برای یک اینترنت معمولی» که در آن به آسیبهای ناشی از قطعی اینترنت و فیلترینگ بر اقتصاد دیجیتال پرداخته بود، حالا به سراغ استارتآپ «ویدیوود» رفته است. «تپسل» در گزارشی که چندی پیش منتشر کرده بود، به کاهش 53 درصدی تعداد کمپینهای تبلیغاتی اشاره کرد. این کاهش کمپینهای تبلیغاتی نشان میدهد که این روزها صنعت تبلیغات دیجیتال متحمل خسارتهای جبرانناپذیری شده است. «ویدیوود» یک ویدیو ساز آنلاین است که به کاربرانش این امکان را میدهد که بدون داشتن دانش ساخت موشن گرافیک و همچنین بدون صرف هزینه زیاد و در سریعترین زمان ممکن، به محتوای ویدیویی باکیفیت دست پیدا کنند. «یاشار راکعی»، مدیرعامل «ویدیوود» درباره داستان شکلگیری ویدیوود گفت: «از سال 94 تا 96 یک شرکت تولید موشن گرافیک داشتیم و در عمل متوجه شدیم بسیاری از کاربران به دو دلیل از تولید موشن گرافیک برای کسبوکار خودشان خودداری میکنند. دلیل اول هزینهبالای تولید این نوع محتوای ویدیویی و دلیل بعدی ، زمان طولانی ساخت محتوا بود.»
این استارتآپ در سال 96 با ارائه ویدیوود به شتابدهنده دیموند، توانست اولین جذب سرمایه را از این مجموعه داشته باشد و بعد از یک سال تمرکز بر بخش فنی پروژه، آن را معرفی کردند. این محصول به سرعت مرحله همخوانی بازار و محصول خود را سپری کرد؛ به گونهای که توانست شش ماه بعد از معرفی، نقطه سربهسری را رد کند و به مدت سه سال به صورت بوتاسترپ و بدون جذب سرمایه به فعالیتش ادامه بدهد.
مدیرعامل «ویدیوود» در ادامه افزود : «ایده اولیه این بود سرویسی ارائه دهیم که کاربر بتواند هر ویدیویی را که به آن نیازدارد با امکان ویرایش گسترده در دسترس داشته باشد، ولی به دلیل زمانبر و هزینهبر بودن این سرویس، تصمیم بر آن شد که در دو ورژن به آن برسیم. ورژن اول (محدود) ارائه قالبهایی به کاربر بود تا با تغییر دادن 15 تا 20 درصد از محتوای آن، به ویدیو مورد نظرش برسد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. اما ورژن دوم (کامل) این امکان را به کاربر میداد که هر ویدیویی را با هر سناریویی که میخواهد و کارگردانی متنوع در مدت زمانهای نامحدود تولید کند. کاربران در ورژن دوم امکان ویرایش بیش از 70 درصد ویدیو را داشتند.»
این استارتاپ با جذب سرمایه از اسمارتاپ در سال 1400، تمرکز ویژهای بر پیادهسازی ورژن کامل ویدی وود کرد، اما با وجود تمام این تلاشها، درست زمانی که ویدیوود در یک قدمی معرفی رسمی بود، محدودیتهای شدید اینترنتی بر فضا حاکم شد و فیلترینگ پلتفرمهای بینالمللی دستوپای این استارتاپ را بست. یاشار راکعی درباره روزهای قبل از محدودیتها گفت: «کمتر از یک هفته با لانچ فاصله داشتیم، تمام منابع مالیمان را خرج کرده بودیم تا به سرعت محصول را به بازار برسانیم. آن تیم 4 نفره به یک خانواده 30 نفره تبدیل شد. تنها یک قدم مانده بود که نتیجه این همه تلاش شبانهروزی را ببینیم، تا محدودیتهای مالیمان را جبران کنیم و به هدفی که 5 سال ایدهاش را در ذهنمان پرورش داده بودیم برسیم که یک شبه چراغ اقتصاد دیجیتال را خاموش کردند! و حالا دیگر خبری از آن تیم و شرکت نیست.»
ویدیوود با شروع فیلترینگ و محدودیتهای اینترنتی با کاهش 78درصدی درآمد روبهرو شد. این موضوع باعث شد تا 9هزار نفر از کسانی که به واسطهویدیوود کسب درآمد میکردند کاهش درآمد90 درصدی را تجربه کنند. حالا ویدیوود هم درراستای مسئولیت اجتماعی شرکتی خود، به مدت 15 روز تمام خدماتش را برای کاربران رایگان کرده است.
یاشار راکعی گفت: «صراحتا عرض میکنم که چیزی از دست ندادهام. من ناراحت کشور و سیستمی هستم که مشتاقانه کمر به نابود کردن افراد با ارزش خود بسته است. من واقعا دلگیرم از سیستمی که نیروهای باارزش، با تجربه و متخصص خودش را این قدر راحت از دست میدهد. اصلا درباره خودمان حرف نمیزنم. از افرادی حرف میزنم که سالهاست فعالیت میکنند و امروزشان با روز اولی که وارد این حوزه شدند، نه تنها هیچ فرقی نکرده، که دستشان خالیتر هم شده است. این متخصصان هر کار آفلاین دیگری در این مملکت راهاندازی کرده بودند، تا الان شرایط بسیار متفاوتی را برای خودشان رقم زده بودند. کجای جهان افرادی که آینده یک کشور را میسازند، در چنین شرایط بدی قرار میگیرند؟»